Recensie: Sugar Brown – It’s A Blues World (Calling All Blues!)

Sugar Brown – It’s A Blues World (Calling All Blues!)
Releasedatum: 17 maart 2018

Wat blijft het toch heerlijk om zo af en toe een lekker “ouderwets” blues album tegen te komen vol blues van hoge kwaliteit. Zanger-gitarist Sugar Brown zorgt voor dit lekkere gevoel met zijn derde album. Hij komt uit Toronto, Ontario, en werd geboren uit een Japanse vader en Koreaanse moeder, die in de 60’s naar Amerika vertrokken.
Sugar, wiens echte naam Ken Kawashima is, werd al snel door de blues gegrepen en speelde met artiesten als Taildragger, Willie “Big Eyes” Smith en Rockin’ Johnny Burgin (die op dit album te gast is). Daarnaast is Sugar ook nog eens actief als onderwijzer op de universiteit van Ontario. Zijn derde album is een heel afwisselend album.

Het start met de behoorlijke rauw klinkende felle boogie Hummingbird met zacht knorrende saxofoon, soepel rockende piano en Sugar’s priemende gitaar. Een heerlijk enthousiast uitgevoerde boogie! Daarna volgt de soulblues van Love Me Twice, dat uit het straatje van Robert Cray komt. Een nummer met een licht funky ondergrond. Sugar beschikt over een bijtende soulvolle stem en levert een dito gitaarsolo af. De luchtig swingende shuffle Lousy Dime lijkt de melodie van zowel “Fever” als “Spoonful” te combineren, met een zacht tokkelende banjo en een vlammende fiddle van Julia Narveson, die op dit album ook verantwoordelijk is voor het saxofoonwerk. Sure As The Stars is weer een rauwe boogie met een John Lee Hooker-achtige rauwe drive. Sugar’s vlammende gitaarsolo lijkt zo uit de 50s Chicago blues scene te zijn gestapt. It’s A Blues World is een heerlijk deinende soulblues ballad met een snijdende harmonica in combinatie met een lome sax.
In Hard To Love wordt overgeschakeld op de akoestische country blues. Ingetogen solo uitgevoerd waardoor een zeer breekbaar nummer ontstaat. Een rauwe boogie a la John Lee Hooker wordt opgestart in Out Of The Frying Pan met een smerig garageblues geluid a la R.L. Burnside. De nijdig stampende drums van Michelle Josef vormen de enige begeleiding in dit nummer. What I Know is een heel broeierige shuffle, die loom voortkruipt met huilende harmonica, loom brommende sax en galmende gitaar. In Tide Blues klinkt een akoestische shuffle met fel gitaarwerk, loom pompende piano en stoïcijns door pompende staande bas. De felle rocker Those Things You Said heeft een gemeen Jon Spencer Blues Explosion geluid met een hard riffende Sugar. Looking For Two O’Clock is een old-time boogie met een pompende ritmesectie en klinkt als Chuck Berry maar dan een stuk rauwer.
Ook Dew On The Grass is een boogie en wel één van het stevig doorrockende soort. Ook hier kijkt Chuck Berry om de hoek.
Sugar sluit het album af met het ontspannen Brothers. Een mix van countryblues, bluegrass en jugband music.

Ik werd erg blij van dit heerlijke bluesalbum van ouderwetse kwaliteit!!