Studebaker John – Old School Rockin’

Format: CD/ Label: Delmark/ Release: april 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Paul Scholman

John Grimaldi , alias Studebaker John (geboren 05 november 1952, inhet Italiaans Amerikaanse deel van Chicagohttp://en.wikipedia.org/wiki/Chicago, Illinois, Verenigde Staten) is een Amerikaanse blues gitarist en mondharmonica speler. Hij draagt de Chicago blues stijl uit. Op zeven jarige leeftijd begon Grimaldi harmonica harmonica te spelen. In de jaren 1970 formeerde  hij zijn band, de Hawks, en tijdens het opnemen en de optredens door werkte hij als bouwvakker. Voor John Grimaldi was Hound Dog Taylor een reden waarom hij slide gitaar begon te spelen. Andere invloeden kwamen o.a. van: Big Walter Horton, JB Hutto, Muddy Waters, Howlin’ Wolf, Big John Wrencher, Paul Butterfield enElmore James.

Hij speelde veel blues van anderen in zijn begin jaren, maar hij realiseerde zich dat hij eigen muziek wilde maken, en zijn eigen stem en stijl ontwikkelen als een singer songwriter, zoals dat tegenwoordig heet. “Liedjes schrijven is het meest bevredigende deel van mijn werk. Ik schrijf liedjes om mezelf beter te voelen, en ik hoop dat het er voor zorgt dat anderen zich er ook beter door gaan voelen.” Sindsdien heeft al zijn albums opgenomen op de Blind Pig, Evidence, en zijn eigen Avanti labels. Het is echter geen toeval dat Studebaker John nu met Delmark, de oudste nog bestaande in Chicago gevestigde blues label in zee is gegaan. Hij is een Chicago-blues adept, speelt vanuit het hart en vindt altijd zijn eigen specifieke benadering in de hedendaagse blues.

Tijdens het beluisteren van Old School Rockin’ bekroop mij steeds meer het gevoel dat Lester Butler op zijn schouder zat mee te luisteren en kijken. Dat is ook niet zo gek, want Lester komt zo’n beetje uit hetzelfde nest.  De stijl sluit aan bij The Red Devils, maar daar houdt deze vergelijking ook op wat mij betreft en niet in de laatste plaats omdat het altijd appels met peren vergelijken is. Butler speelde de harp veel “smeriger” dan John. En de zang van Studebaker John lijkt wel weer meer op die van Butler. Heeft u een beetje een beeld van wat u kunt verwachten, echter, het geheel is meer ingetogen dan The Red Devils, die wat expressiever waren, getuige King King, die onlangs weer opnieuw is uitgebracht, maar dat terzijde.

Old School Rockin’ wordt gekenmerkt door een bepaald sfeertje met veel uptempo nummers, dampend, stampend, rockend, boogie en slide, als gezegd, en met prima baslijnen.  Deze CD is een Deal With The Devil. Ik vind hem prima, om niet te zeggen uitstekend in zijn genre en als ik er één nummer mag uitpikken zonder de rest van het album te kort te doen wordt dat “Tumblin’ Down The Road”. Kun je niet op stil blijven zitten, als je niet van steen bent. Laat die harp lekker hard door de kamer gieren, met een aanstekelijke drumpartij en op de achtergrond de akkoorden van een gitaar of twee. Maar vergeet de overige 13 niet te draaien, allemaal goed en dat doet me ergens aan denken, maar daar zal ik u niet mee vermoeien.

01. Rockin’That Boogie
02. Disease Called Love
03. Fire Down Below