Stray Cats – 40
Format: CD – LP – Digital / Label: Surfdog Records
Releasedatum: 24 mei 2019

Ze zijn 26 jaar weg geweest maar klinken nog steeds even fris en energiek als op hun debuut. Ik heb het dan over The Stray Cats! Ze hebben een comeback album uitgebracht dat samenvalt met hun 40-jarig jubileum en daarom ook ’40’ heet.

Brian Setzer (zang, gitaar), Lee Rocker (bas) en Slim Jim Phantom (drums) rocken er nog steeds energiek op los met dezelfde rauwe swing die hun hits als “Runaway Boy” en “Rock This Town” destijds typeerde.

Dat hoor je direct al in de opener Cat Fight (Over A Dog Like Me). Brian Setzer bewijst nog steeds één van de betere gitaristen op deze aardkloot te zijn en de ritmesectie heeft nog steeds die punky swing in zich.
Rock It Off is een lui swingende bluesy rockabilly nummer. De stem van Brian Setzer is in de loop der jaren wat rauwer geworden en dat komt dit nummer alleen maar ten goede. Prima nummer met snijdend gitaarwerk en een stug doorpompende bas. Het trio blijft energiek doorrocken met I’ve Got Love If You Want It met dit keer de “slappende” bas van Lee Rocker centraal, naast Setzer’s snijdende gitaar.
Met Cry Danger stapt de band even van het rockabilly pad af. Het nummer heeft een haast “Last Train To Clarksville”-achtige gitaarriff en is een dreigend, rauw nummer. Qua geluid doet het denken aan het eerste soloalbum van Brian Setzer, dat wat meer rockgericht was. Het nummer duurt ruim negen minuten en zit vol gemeen snerpend gitaarwerk. I Attract Trouble heeft hetzelfde rauwe rockgeluid met verstopte surfriffs en een Link Wray/Dick Dale-achtig gitaargeluid. De rockabilly spettert je daarna weer tegemoet in Three Time’s A Charm. Een fel, soepel swingend nummer met fabuleus gitaarwerk.
In het bluesy pompende That’s Messed Up bewijst Brian Setzer ook een prima bluesgitarist te zijn. Zijn vlammend harde gitaar staat centraal in het haast garagerock-achtige When Nothing’s Going Right. Een zeer aanstekelijk nummer met een Chuck Berry-achtige melodie. In het instrumentale Desperado klinken The Stray Cats warempel als een rauwe versie van The Shadows (“Apache”!). Uiteraard staat dan het hard priemende gitaarspel van Setzer centraal. In Mean Pickin’ Mama vermengen de mannen hun rockabilly geluid met wat honky tonk elementen en dat klinkt bij hun dan even swingend als de rest van hun nummers.
Na de smerige garagerocker I’ll Be Looking Out For You gaan The Stray Cats er al galopperend vandoor met Devil Train. Een waardige felle afsluiter met een hoog “Bonanza” gehalte.

The Stray Cats zijn dus terug en klinken alsof ze nooit weggeweest zijn. Rauw, fel en swingend!! Ik ga eens kijken of ik nog genoeg haar op mijn hoofd heb om een vetkuif te fabriceren!!!

01. Cat Fight (Over A Dog Like Me)