Steve Tallis – The First Degree

Steve Tallis – The First Degree
Format: cd. Label: Zombi Music. 2014

Door: Jan Hogenberg

Blues From The Maylands Delta is de subtitel van dit het album The First Degree van deze in Central Avenue, de weg naar de Maylands, Australië geboren en getogen bluesmuzikant. Muziek is altijd al zijn ding geweest en dan vooral de blues. Vanaf zijn twaalfde wist Steve al wat hij met zijn leven wilde ondanks alle goede adviezen van zijn moeder om het vooral niet te doen. Hij had dan ook al bijna alle juke joints in Down Under bekeken en is in 1964 als 12-jarige dus begonnen met zijn muzikale carrière. Met een hele hort aan namen aan wie hij het album opdraagt welke helaas al in het hiernamaals zijn is het wel duidelijk van wie Steve Tallis zijn muzikale opvoeding heeft gehad.

Steve heeft een muzikale achtergrond die hij meekreeg van zijn Macedonische familie en de etnische muziek uit Griekenland, Joegoslavië, Bulgarije en Turkije. Hij leerde over de speciale ritmes in muziek vanwege de vele picknicks en dansuitjes met de hele familie. Zo raakte hij al op jonge leeftijd behept met muziek. Daarna ging hij luisteren naar Bob Dylan, Rolling Stones, Jimi Hendrix, Yardbirds en ga zo maar door. Vanuit deze muziek ging hij op zoek naar de oorsprong van de blues in Afrika.

Met een behoorlijke reputatie als bluesmuzikant in Australië maar ook in Amerika, Mexico, Europa en Azië heeft Steve al zijn invloeden zoals improvisatie, wereldritmes en verhalen vertellen verwerkt. Het levenswerk is behoorlijk groot. Een zestal solo albums en uniek voor Australië, een boxset van 8 albums van een solomuzikant met als titel, The Sacred Path of the Fried Egg – From Maylands to the Gates of Hell (1962-2001), met allerlei alternatieve opnames van zijn eerdere albums en nooit eerder uitgebracht materiaal.

Dit laatste album is pas na vele jaren stilte tot stand gekomen. Enigszins door privé omstandigheden maar vooral ook door meningsverschillen met zijn vorige Franse label. De nummers van dit album zijn geschreven van zijn periode van bijna zes jaar dat hij in Parijs woonde. De nummers zijn echter in een paar dagen opgenomen zonder enige toevoegingen achteraf. Ondersteund door Evan Jenkins op drums en multi-instrumentalist Skip McDonald op bass en andere instrumenten begint het album met een liefdesverklaring aan de Haïtiaanse Godin van de liefde en passie, Erzulie, The First Degree. De invloeden van zijn wereldreizen en Afrika in zijn leven zijn direct herkenbaar in Athena Booboo.

Het vervolg van dit album laat de luisteraar kennismaken met zijn bijzondere stijl welke zich tussen de blues en rock maar ook jazz en wereldmuziek bevindt. De nummers zijn soms wat eentonig echter door de krachtige stem en alternatieve ritmes blijft het interessant. Naar het einde worden de nummers scherper en rauwer. Vooral het laatste nummers, Living In Hell, The Panic Will Be On en You Kill Me zal menig bluesrocker bevallen. De versterkers van Tallis en McDonald worden opengedraaid en het beginnen lekker te scheuren. In You Kill Me wordt het duel goed uitgevochten tussen beide heren.

Met het beluisteren van deze nummers speelt bij mij gelijk vergelijkingsmateriaal door mijn hoofd van onze Nederlandse blues-rock band Sjako!. Het spel op gitaar is nagenoeg gelijk en de stem is identiek. Maar dat geheel terzijde, je krijgt alleen een idee welke kant deze muziek op gaat. Donker, stevig, symfonisch maar nergens te. Aparte stijl, dus anders. Gewoon goed.

1. The First Degree (Erzulie)
2. Athena Booboo
3. Like Mercury (In My Blood)