Recensie: Steve Howell And The Mighty Men – Good As I Been To You

Steve Howell And The Mighty Men – Good As I Been To You
Format: CD – Digital / Label: Out Of The Past Music
Releasedatum: 22 juni 2018

Ik was er al gauw uit hoe ik de muziek op dit album nou zou moeten noemen. “Onstpannings blues” is de term, die ik ervoor uitgevonden heb. Het nieuwe album van Steve Howell And The Mighty Men staat namelijk helemaal vol met warme, super lome blues. Dit is het derde album van de band uit Texas met Steve Howell (zang, gitaar), Chris Michaels (gitaar), Dave Hoffpauir (drums), Jason Weinheimer (bas) en gastzangeres Katy Hobogood Ray.
Het is lang geleden dat ik een dergelijk ontspannen album ben tegen gekomen. Alle nummers op dit album zijn covers maar ze zijn allemaal getransformeerd tot lome, ontspannen nummers.

Het begint met Bacon Fat, dat oorspronkelijk van Andre Williams is. Hier is het een heerlijk lui, landerig bluesnummer met slaperige zang en priemende gitaar. Het refrein nodigt automatisch uit tot meebrullen, ondanks de onbenullige tekst (of juist hierdoor!). De cover van Lead Belly’s When I Was A Cowboy (Out On The Western Plain) is super ontspannen met een geluid, dat ergens tussen J.J.Cale en Mark Knopfler mag plaatsnemen. Steve zingt hier een duet met Katy Hobogood Ray. Katy zingt de cover van het Memphis Minnie nummer New Dirty Dozens. Door haar stemgeluid voegt zij een licht country tintje aan dit nummer toe.
Verrassend is de cover van de Gene Pitney hit It Hurts To Be In Love. Die krijgt uiteraard ook een lome uitvoering met een geluid dat aan The Searchers doet denken met zwoele achtergrondzang van Katy. Come Back Baby, geschreven door Walter Davis, is vooral bekend door uitvoeringen van Ray Charles en Eric Clapton. In de handen van Steve Howell is het een ingetogen semi-akoestische bluesshuffle met warm brommende bas en sprankelend gitaarwerk. Het nummer schuifelt heerlijk langzaam voort. De cover van het Prince Albert Hunt nummer Blues In The Bottle had zo van een J.J. Cale album afkomstig kunnen zijn met zijn lome bluesy gitaarwerk.
Katy Hobogood Ray zingt vervolgens het Odetta nummer Easy Rider, dat van folknummer getransformeerd is tot een lome J.J. Cale-achtige shuffle. Wederom verrassend is de cover van de Walker Brothers hit The Sun Ain’t Gonna Shine (Anymore), dat hier ontdaan is van alle bombast waardoor een warme intieme ballad overblijft. Even verrassend is de a capella uitgevoerde cover van Lead Bellys work song LIning Track.
Geheel in stijl sluit Steve het album af met een zacht deinende cover van het Blind Blake nummer You Gonna Quit Me Baby met een haast jazzy warm geluid.

Dit album is zeer zeker aan te raden voor fans van intieme blues of fans van J.J. Cale en Mark Knopfler.

01. Bacon Fat