Recensie: Stefano Ronchi & Marcos Coll – Street Preachin’

Stefano Ronchi & Marcos Coll – Street Preachin’
Format: CD / Label: Gaztelupeko Hotsak
Releasedatum: 7 februari 2017

Dit album van Stefano Ronchi en Marcos Coll is een zeer aangename verrassing. Het album verenigt een drietal landen. Stefano “Slidin’ Wolf” Ronchi is een Italiaanse zanger-gitarist, die geïnspireerd werd door de jaren ‘20/30 countryblues en spirituals. Hij maakte deel uit van bands als Bluesrags, Tonky Blues en zijn eigen Los Reyes de K.O.. In 2004 verhuisde hij naar Berlijn waar hij de Spaanse harmonica speler Marcos Coll tegen het lijf liep. Een samenwerking was snel gevormd met dit album als resultaat. Het duo houdt van afwisseling en durft risico’s te nemen.
Zo wordt op een tweetal nummers gestoeid met moderne beats en elektronica.

In Trust wordt de countryblues ondersteund door funky beats en elektronica en is zelfs een rap te horen. Dit alles doet niets af aan de rauwe countrybues. Ik vraag mij alleen af wie toch die soulvolle zangeres is, die ook nog in een ander nummer te horen is. In de afsluitende instrumental Hip Harp steelt een scheurende harmonica de hoofdrol over een woud van funky hip hop beats en allerlei samples. Een zeer apart funky bluesnummer.

Het album opent met de zompige bonkende klanken van de countryblues Long Leg Blues. Het ritme wordt bepaalde door slechts een bassdrum en snaredrum. She’s Got It is een rauwe boogie met messcherpe gitaar en harmonica riffs, ondersteund door een anonieme (door een gebrek aan info) drummer. Een nummer waar John Lee Hooker trots o zou zijn. Can’t Share Your Love is dan weer een luchtige countryblues shuffle met warme harmonica. Het is een nummer van Guitar Crusher, die het nummer met zijn rauwe, gebroken stem zingt. In Me And The Devil wordt het harmonicageluid door allerlei vervormers gehaald waardoor een zeer apart spacey geluid ontstaat. Dit past perfekt in het atmosferische bluesnummer. Vreemd genoeg deed de primitief bonkende boogie My Last Pair Of Shoes mij aan de “good time” muziek van Mungo Jerry denken!
Lichte cajun invloeden duiken op in de fris sprankelende countryblues On Revival Day terwijl Ry Cooder dichtbij lijkt in de funky shuffle La Mujer Del Capitán. Een, op de spoken word bijdrage na, instrumentaal nummer met rauwe harmonica en sprankelende mandoline.

De avontuurlijke inslag van dit duo heeft dit album zeer veel goeds gedaan. Een aanrader voor zowel countryblues fans als de meer avontuurlijk ingestelde bluesfans.

01. Long Leg Blues
02. She’s Got It