Stackhouse - Big Fish Boogie

Stackhouse – Big Fish Boogie
Label: Stack Records / Sonic Rendezvous

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Door Eric Campfens

De band bestaat al een paar jaar en ooit werd het plan opgevat dat er ook maar eens een cd moest komen. Nu, twee jaar later, ligt de eerste cd van Stackhouse “Big Fish Boogie”, in de winkels. De band, die is vernoemd naar de oude bluesmeester Houston Stackhouse, beschrijft zichzelf als ‘Blues across the age gap’. Dit komt door het leeftijdsverschil van 40 jaar tussen het jongste en oudste lid. De oude generatie bestaat uit zanger/gitarist Willem van Dullemen en drummer Bert Post. Machiel Meijers (zang, harmonica) en Emiel van Pelt (gitaar) vormen de jonge garde, terwijl bassist Fred van Unen er qua leeftijd tussen zit.

Als je de oude Chess- en Aristocratopnamen van bv. Jimmy Rogers, Robert Nighthawk en Elmore James in gedachte neemt dan weet je ongeveer hoe “Big Fish Boogie” klinkt. Het staat namelijk vol met klassieke Chicagoblues uit de 40er en 50er jaren. Toch is het grotendeels eigen werk, wat wil zeggen dat de band de sfeer uit die jaren goed weet weer te geven. Het grootste deel van de songs is geschreven door Machiel al dan niet in samenwerking met Willem, die zelf “Flood Water Rising” heeft geschreven. Emiel van Pelt draagt zijn steentje bij met “Peltdown”.

Twaalf nummers lang leidt de band de luisteraar door de mooiste periode van de blues. Het speelplezier is duidelijk te horen. opvallend is het prominent aanwezige volle harmonicageluid van Machiel. Dat is al duidelijk in de opener “Sneak Out (Through The Backdoor)” en “Scandall Boogie”, een ode aan Walter Horton. Erg mooi zijn ook het instrumentale “Peltdown”, de Charles Sheffield cover “Get Fever”, dat na de tempowijziging flink gaat swingen, en “Fine Little Mama” van Elmore James, waarin de gitaar uiteraard aan deze legende doet denken. Verrassend na al dit gitaar- en harmonicawerk is de afsluiter, “Big Fish Boogie” een onvervalste pianoboogie.

Ik heb met veel plezier geluisterd naar dit album. Stackhouse heeft een prima album gemaakt met lekkere blues uit de voor mij persoonlijk mooiste periode van de blues.

Binnenkort te zien en te horen:

• 19-10-2013 – Schenkerij de Teerkamer (CD tour) – Woudrichem – 22.00 h