Recensie: Spencer Wiggins – The Goldwax Years

Spencer Wiggins – The Goldwax Years
Format: Vinyl LP / Label: Kent
Releasedatum: 2 februari 2018

Het Engelse Kent label is een onderdeel van het vermaarde Ace label en brengt de ene na de andere prachtige soulverzamelaar uit. Dit keer van zanger Spencer Wiggins uit Memphis. Een zanger die thuis hoort in de zogenaamde Southern soul stijl en dat is de meer bluesy vorm van de soulmuziek. Spencer begon zijn platen carrière halverwege de 60’s op het Goldwax label en bracht daarna nog werk op het Fame label uit. Zijn werk op het Goldwax label wordt door de soulfans als zijn beste werk gezien en daar kunnen we via dit album van genieten.

Het album begint met Spencer’s antwoord op Aretha Franklin’s “I Never Loved A Man” in de vorm van I Never Loved A Woman (The Way I Love You). Spencer’s versie heeft veel meer blues dan die van Aretha en dat komt met name door de rauwe doorleefde stem van Spencer. Hoor ik daar trouwens Duane Allman op de slide? Old Friend (You Asked If I Missed Her) uit 1966 is een meer op de country gericht soulnummer. Enigszins in het straatje van Clarence Carter of O.V. Wright. De blues is duidelijk hoorbaar in Spencer’s galmende stem in de prachtige warme deep soul ballad Uptight Good Woman, geschreven door het trio Dan Penn, Spooner Oldham en Jimmy Johnson. Ook in de ballad That’s Gow Much I Love You klinkt de smachtende blues. Dan Penn en Spooner Oldham waren ook verantwoordelijk voor de wiegende soulballad Take Me Just As I Am met zijn romige blazers en zachte blues gitaar.
I’m A Poor Man’s Soul is een luchtig licht funky swinger terwijl de mid-tempo soul van Lonely Man meer naar de Detroit soul neigt en dus wat gelikter klinkt. Spencer klinkt vervolgens weer behoorlijk rauw in het Wilson Pickett-achtige He’s Too Old. Het nummer Sweet Sixteen werd door Ahmet Ertegun geschreven en is o.a. bekend van B.B. King. Dit nummer bleef tot 1977 op de planken liggen. Onbegrijpelijk want Spencer levert hier een schitterende soulvolle versie van dit nummer af. Isaac Hayes was verantwoordelijk voor The Power Of A Woman uit 1965. Een bluesy shuffle met lekker priemend gitaarwerk. Goldwax baas Quinton Claunch schreef Once In A While (Is Better Than Never At All), een heerlijk country-soul nummer.

Deze verzamelaar geeft een prima overzicht van de kwaliteiten van Spencer Wiggins en maakt het des te onbegrijpelijker dat hij zo ondergewaardeerd is gebleven. Verplichte kost voor alle soul liefhebbers en liefhebbers van bluesy soul!

01. I Never Loved A Woman (The Way I Love You)
02. Old Friend (You Asked If I Missed Her)
03. Uptight Good Woman