Recensie: Southern Avenue – Southern Avenue

Southern Avenue – Southern Avenue
Format: CD – Digital / Label: Stax
Releasedatum: 25 februari 2017

Tekst: Fons Delemarre

Bluesrock kende ik al. Soulrock (of is het rocksoul?) nog niet echt. Nu wel. De band heet Southern Avenue en haar eerste cd draagt dezelfde titel. Track 1, Don’t Give Up, maakt meteen ondubbelzinnig duidelijk om wat voor muziek het bij Southern Avenue gaat. Handclaps, soulvolle, gospelgetinte dameszang en de bijna prekende tekst van Don’t Give Up wekken de verwachting dat het hier om een gospelsong gaat, die niet misstaan zou hebben op de setlist van de Blues Brothers. Ook de metalige gitaar verandert daar niks aan. Totdat de teller op 1’26” staat en de hele band mee gaat doen. De slide van Ori Naftaly voegt een niet te missen rockaccent toe. Verderop doet een tweede gitaarsolo in de beste traditie van Lynyrd Skynyrd er nog een flinke schep bovenop. De dames schreeuwen het uit, de gitaren scheuren mee: “Don’t give up, don’t give up, don’t give up!”. De cd van Southern Avenue verschijnt zeer terecht op het roemruchte Stax-label. De zang, de instrumentatie –incl. blazers en female backing vocals-, het klinkt allemaal zeer bekend. Grote verdienste van Southern Avenue is dat hun rocksoul zéér anno nu klinkt. Energie, tempo, tomeloze inzet, het maakt de muziek op dit gloedvolle album zeer eigentijds. Zoals gezegd, de ingrediënten zijn bekend, maar je staat toch even  te kijken als in What Did I Do een ouderwetse dubbele gitaarsolo uit de hoek van de Allman Brothers Band of Wet Willie klinkt. Het klinkt als een klok en het past perfect op deze track. Zangeresen en zusjes Tierinii en Tikyra Jackson dimmen voor geen minuut. Ze blijven gewoon gáán! Net zoals de blazers, trouwens. Op stevige soulballad It’s Gonna Be Alright klinkt wederom het optimisme van de gelovigen in de kerk van de Blues Brothers door en bezweren de gezusters Jackson en hun band dat het uiteindelijk allemaal goed zal komen. Het wordt zó overtuigend gedaan dat je het bijna zou gaan geloven… Slipped, Tripped And Fell In Love heeft een groove die vergelijkbaar is met Teardrops van Womack & Womack. Tegelijkertijd heeft het een Graham Parker-achtige uitstraling, uit zijn tijd dat hij het prachtige album ‘Stick To Me’ (1977) opnam. Op dat album stond ook I’m Gonna Tear Your Playhouse Down, in 1973 fraai vertolkt door Ann Peebles op haar album I Can’t Stand The Rain. Het is dus niet zo verwonderlijk dat hier en daar ook de soul van Ann Peebles doorklinkt in de muziek van Southern Avenue. Rustpuntje op het album is track zeven, Wildflower. Amy Winehouse zal het op haar wolkje met plezier aanhoren. ‘Rustpuntje’ is bij Southern Avenue trouwens een rekbaar begrip, want de kwalificatie ‘rustpunt’ is op de gitaarsolo niet echt van toepassing. Bij de muziek van Southern Avenue denk je soms ‘klinkt als…’ of ‘lijkt op…’.  Maar in het geval van Southern Avenue hoor je toch vooral ‘muziek in de beste traditie van …’, gedaan met de energie en inspiratie van jonge muzikanten van nú. Met Peace Will Come eindigt het album op dezelfde manier als hoe het begon. “Peace will come!” zingen Tierinii and Tikyra op meeslepende wijze. Blij zingen de gelovigen mee, terwijl ze tussendoor nog even op een fraaie gitaarsolo getrakteerd worden. Het nummer is net zo meeslepend als Nirvana’s versie van Ledbetter’s Where Did You Sleep Last Night. De dames Jackson weten dat ze er goed uitzien en niet alleen steken ze hun tevredenheid daarmee niet onder stoelen of banken, ze laten er ook geen twijfel over bestaan dat zíj degenen zijn die de kar vocaal volledig trekken. Wat betreft het uiterlijk: de hele band ziet er zeer spicy uit en ook de heren laten zich niet onbetuigd als het gaat om hun persoonlijke presentatie.

Kortom: Southern Avenue is in alle opzichten een aantrekkelijke band met een zéér overtuigend debuutalbum. Natuurlijk op Stax! In Elmore Magazine treffend omschreven als “…the spicy, vivacious new sound of Memphis soul.”

01.Don’t Give Up
02. What Did I Do
03. It’s Gonne Be Alright