Southern Avenue – Keep On
Format: CD – LP – Digital / Label: Concord Records
Releasedatum: 10 mei 2019

Tekst: Jurgen Bakker

Wie van plan is om dit jaar het Ribs & Blues festival in Raalte te bezoeken, heeft een grote kans om in aanraking te komen met Southern Avenue. Deze Amerikaanse band heeft op dat moment precies een maand eerder zijn tweede album ‘Keep On’ uitgebracht. Een nieuwe plaat waarop in twaalf nummers blues wordt gemixt met soul en gospel.

Het geluid van de band is duidelijk gegroeid. Op het eerste album hebben de nummers een rauw, onbewerkt randje, maar ditmaal is alles meer gepolijst voor een wat dikkere en warmere sound. Dat kan ook komen omdat de band het bluesgenre iets meer durft los te laten. De nummers neigen vaker de soulkant op te gaan. Daarbij wagen ze zich ook aan nieuwe stijlen, zoals het funky nummer The Switchup. Toch is het niet einde verhaal voor de bluesliefhebber. Het genre is nog steeds een fundamenteel onderdeel van hun muziek en met name de riffs en solo’s van gitarist Ori Naftaly dragen hier aan bij.

Op het eerste nummer Keep On valt drumster Tikyra Jackson meteen in de groove, snel opgevolgd door de eerste vocale noten van haar zus Tierinii. Deze strategie wordt de rest van het album aangehouden. Er wordt niet om de zaken heen gedraaid. Verwacht dus geen lange intro’s of instrumentale onderbrekingen. Deze nummers zijn gemaakt om elkaar snel op te volgen tijdens een optreden. De albumtitel slaat eerder op deze snelle opeenvolging dan op de duur van de nummers, die gaan namelijk niet bepaald lang door. Lucky en She Gets Me High, de ‘langste’ nummers, tikken nog net niet de vier minuten aan. We’ve Got The Music, dat nog geen twee minuten duurt, stopt zelfs wel heel abrupt en had nog meer potentie kunnen hebben dan deze versie die nauwelijks ‘af’ klinkt. Gelukkig zijn de andere nummers wel eindproducten te noemen. En de kwaliteiten van de bandleden verraden dat Southern Avenue muzikaal wel degelijk genoeg te bieden heeft. Niemand zou klagen als een nummer dan een minuutje langer doorgaat. Misschien een goede uitdaging voor in de toekomst. De nummers zitten al prima in elkaar, maar de muzikaliteit mag nog iets meer naar de voorgrond getrokken worden.

Op deze plaat wordt de voorgrond vooral in beslag genomen door Tierinii Jackson. Op elk nummer weet ze vocaal te imponeren. De vele ad libs die ze moeiteloos lijkt toe te voegen laten zien dat ze heel vertrouwd is met haar stem. Het ene moment zingt ze heel onschuldig en beheerst, het volgende moment volgt er een uithaal van een echte souldiva. Hierdoor lijkt de rest van de band af en toe tot ‘achtergrondbandje’ gereduceerd te worden. Maar eigenlijk zijn ze het zelf die deze prominente positie voor de zangeres creëren. Tikyra verzorgt bijvoorbeeld de perfecte bodem voor Tierinii. Ze zijn dan wel zussen, maar als muzikanten zijn ze erg verschillend. Waar Tierinii met veel vocale versieringen telkens tot het uiterste gaat, is Tikyra vooral een nette en ‘brave’ drumster. Haar ritmes zijn wel strak, swingend en creatief, maar haar stijl blijft voornamelijk functioneel. Zonder veel tierelantijntjes. Dit biedt haar zus genoeg ruimte die ze naar eigen inzicht vocaal kan opvullen. Zo maakt de band optimaal gebruik van hun sterke frontvrouw, maar heeft Tierinii de ideale band aan haar zijde staan.
Met ‘Keep On’ heeft Southern Avenue een goede opvolger voor hun debuutalbum te pakken. Het album laat horen hoe de band gegroeid is, maar ook dat er potentie is om zich nog verder te ontwikkelen. De kwaliteit van deze plaat geeft aan dat deze mensen meer zouden kunnen dan aan de lopende band korte nummers instarten en, tevens geheel terecht, blind vertrouwen op de zangkwaliteiten van hun frontvrouw. Dit is een prettig album van een veelbelovende band die, op Tierinii Jackson na, nog niet het achterste van zijn tong heeft laten zien.

01. Keep On
02. Whiskey Love
03. Savior