Recensie: Soul Return – Blues From Angel City

Soul Return – Blues From Angel City
Format: CD / Label: Dixiefrog Records
Releasedatum: 20 februari 2018

De kans is groot, dat je een geweldig album krijgt als je vier ervaren muzikanten een band laat vormen. En dat is het geval bij de Amerikaanse band Soul Return.
Zangeres en harmonica-bespeelster Kellie Rucker bracht Kellie Rucker bracht een aantal solo albums uit (‘Ain`t Hit Bottom’, ‘Church Of Texas’, ‘Blues Is Blues’ ) en verscheen op albums van the L.A. Guns, Jon Butcher, Chuck Martin en Coco Montoya. Drummer Michael Barsimanto en slidegitarist JJ Holiday kennen we van the Imperial Crowns. De Duitse bassist Dal Martino deed ervaring op als lid van de band The Nighthawks.
Gezamenlijk vormen zij dus Soul Return en hebben ze een album uitgebracht met opwindende rauwe bluesrock waarin ook veel ruimte is voor soul.

Ze beginnen met You’re Leavin’ Me, een loom pompende bluesrocker zonder opsmuk. Hierin valt gelijk al het rauwe, bluesy stemgeluid van Kellie Rucker op, die een stem heeft die, in dit nummer, aan Bonnie Bramlett doet denken. Ook laat zij horen dat ze op de harmonica ook haar “vrouwtje” staat. JJ Holiday is hier met zijn schroeiend glijdende slide te horen. In The Meantime is een luie jazzy shuffle, die onderhuids tintelt met zacht bonkende drums, een broeierige slide solo en de rauwe soulvolle zang. In de soulvolle funky bluesrocker Life Of Crime kom je elementen uit het werk van Jimi Hendrix (uit zijn “Band Of Gypsies” periode) en de 70’s Eric Clapton tegen. Kellie klinkt hier net zo soulvol en rauw als een Maggie Bell. FYI is daarna een hoekig funkend rocknummer met een licht reggae sausje. Only Love Can Save Us Now is een lui bonkende countryblues met snijdende slide, warm boppende bas en de haast gospel-achtige zang van Kellie.
Ik krijg het bloedje benauwd van het broeierig funkende Va Va Voom waarin Kellie zeer wellustig de ene na de andere erotische fantasie op ons/mij los laat. Staat die verwarming nou zo hoog of ligt het aan mij? Het losjes swingende rhythm & blues nummer In America doet aan het geluid van de oude Mink Deville denken. Hier klinkt Kellie ineens weer als Bette Midler! In de broeierige ballad Kiss Me brengt Kellie ons/mij haast weer tot een kookpunt met haar bluesy wellustige voorstellen. Kiss me? Oh, yes, please!!!! Throwin’ And Fumblin’ is een variant op de klassieker “Rollin’ And Tumblin’”, onder andere bekend door Muddy Waters, maar geschreven door Hambone Willie Newbern. Dit nummer is in een rauwe langzame funky versie gestoken met smerig slidewerk en loeiende harmonica. Had We Not is een ballad van het zeer broeierige soort met trage zinderende slidelicks, brommende harmonica en warm glijdende bas.
Het luchtig swingende soulnummer Talk To Me sluit dit zeer indrukwekkende album af.

Fans van Beth Hart opgelet!!! Dit album zou zomaar eens bij jullie in de smaak kunnen vallen!

01. You’re Leavin’ Me