Soul Basement – What We Leave Behind
Format: CD / Label: ITI Records
Releasedatum: 19 september 2016

Tekst: John Maes

Soul Basement is een gezelschap geformeerd rondom Fabio Puglisi. De opmerkelijke zanger Jay Nemor , met zijn typische zware donkere stem die meteen de gelijkenis oproept met de bekende jazz zanger Gregory Porter. Ook wel bekend als de man met geheimzinnige oorwarmers en zijn merkwaardige hoofdbedekking. De stem is van Jay is nagenoeg identiek, maar ook de muziekstijl toont grote overeenkomsten met Porter. Gelukkig treedt Jay naar voren zonder dat imago verhogende herkenningspunt anders was de originaliteit helemaal ver te zoeken.

De boodschap van Soul Basement is te zoeken in de hoek van maatschappelijke betrokkenheid en een hele hoop liefde onder de dekens. Dat is dan weer wel een originele benadering van de rol die muziek voor je kan hebben. Volgens Nemor is de muziek er voor om dat allemaal wat beter te begrijpen, te reflecteren en alles om ons heen wat helderder te bekijken. Met muziek zie en hoor je wat er achter woorden en gedachten schuil gaat, aldus deze zanger en filosoof. Hij is dus sociaal en sentimenteel tegelijkertijd.

Op het album acht liedjes die wel rechtstreeks uit het hart van deze schrijver komen, acht anthems over het leven in al zijn aspecten. Plezier, liefde, poezie, vrijheid en gerechtigheid zijn de thema’s die in de nummers bezongen worden. Dit alles in een heerlijk rustig voortkabbelend tempo waarin vooral ook de blazers op dit album de gelegenheid krijgen om hun kunsten te tonen en de mooiste rustgevende klanken uit hun instrument weten te halen. Zij beheersen hun instrument bijna net zo goed als zanger Jay Nemor zijn stem. Want dat doet hij op geniale wijze. Dat is ontegenzeggelijk.

De manier van zingen neigt af en toe ook naar de dichtvorm van ‘Spoken Word’ en dan gebracht met die zware bariton stem. In ieder nummer is de elektronische piano sfeerbepalend om de tekstuele boodschap constant en relaxt te ondersteunen: “Everybody looking for a new leader/some modern teacher, speaker/Eager to show the way and be our keeper/Even after countless have stood at the front line/Time after time after time.”

In het energieke funky nummer Nois Pollution komt weer de nodige maatschappij kritiek naar voren “Talking loud/saying nothing/Tired of all these politicians faking and fronting,” een soort James Brown lied met kritiek op de verkiezingen van 2016.

With You, en Love Will Find You zijn weer sterk jazz georiënteerde nummers waarin de staande akoestische bas en piano de hoofdrol spelen.

Dit album zullen we niet aantreffen in de platenkast van de gemiddelde Chicago Blues liefhebber, maar hier valt niet te ontkennen dat we te maken hebben met een stel integere vakkundige muzikanten die met veel liefde en vakmanschap met zijn allen de studio in gedoken zijn om op een vintage wijze, zonder digitale toeters en bellen, een warm en sferisch album hebben geproduceerd voor bij de open haard als alternatief voor de bekende kerstmuziek. Aanbevolen voor de liefhebbers.

01. I’m Doing Fine
02. Noise Pollution
03. With You