Sontalk – Stay Wild
Format: CD – LP/ Label: Sony Masterworks Records
Releasedatum: 15 maart 2019

Eens in de zoveel tijd komt er een debuutalbum uit, dat inslaat als een bom. Eén waardoor je in één keer ondersteboven geblazen wordt. En het is weer zover want hier heb ik het debuutalbum van de Amerikaanse singer-songwriter Sontalk, geboren als Joseph LeMay. Alles klopt aan dit album. Een album vol songs die bol staan van hoop, twijfel, bitterheid en zelfreflectie.
Doordat het album schitterend geproduceerd is door de o.a. van Chuck Berry bekende producer Jeremy Lutito, is het aandeel van deze producer ook zeer groot in dit succesalbum.

Elk nummer is voorzien van de juiste hoeveelheid samples, loops en echte instrumenten, die perfect de sfeer van het betreffende nummer weergeven.

Het album opent met het titelnummer, Stay Wild. Na een zwalkend loopintro opent deze ingetogen pianoballad met de satijnen zachte stem van Sontalk, waarin hij “iemand” oproept om toch vooral zichzelf te blijven (zijn kind?). Dit nummer is bijzonder sfeervol geproduceerd met een flinke dot galm en laag overvliegende loops, een zwaar knorrende bas en snijdend gitaarwerk. Bedwelmend mooi dus!
I Am A War Machine heeft zacht tikkende drums en een ritmebox als intro waarna het nummer verder gaat als mid-tempo folky popnummer, dat lekker stuwt. Een nummer, dat ook bij fans van bijvoorbeeld een Hozier zou kunnen aanslaan. Baby, I’m Gone is een sprankelend Americana popnummer met een stuwend elektronisch ritme en tintelend akoestisch gitaarwerk, dat doorkliefd wordt door een splijtende elektrische gitaar.
Ça Va & C’est La Vie is Sontalk op de intieme toer. Een breekbare ballad met een weldadig zoemende bas en allerlei ruisende samples en loops. Dat ruisende geluid is ook aanwezig in I Am A Mountain. Een ballad met een traag elektronisch ritme, dat als een trage hartslag klinkt. Het nummer is voorzien van prachtig zoemende voicesamples maar ook Keith Richards-achtig rauw gitaarwerk.
Het bitterzoete One Day It’s Gonna Break is een mid-tempo nummer met een hemels sprankelend geluid, dat boordevol psychedelische elementen zit. Hósanna (God, Damn My Soul) zit in dezelfde bitterzoete sfeer. Een nummer waarin de “Bible Belt” een liefdesrelatie behoorlijk in de weg zit. Een zowel wrang als liefdevol klinkend nummer. In Jesus Honey (God, I Hate You Sometimes) stelt Sontalk zich kwetsbaar op. Een zacht bonkend nummer over een haat/liefde relatie.
In de pianoballad Hurt You zijn in het pianospel flarden “Imagine” te vinden. Een vibrerend, galmend nummer met ritmes, die haast de drums ‘n’ bass kant op gaan. Kiss Me, Kill Me (Cover Me In Red) heeft qua stijl veel weg van “onze eigen” Duncan Laurence’s “Arcade”, maar dan met een behoorlijk wrange tekst. In het schijnbaar luchtige folky decor van The One Who Breaks Your Heart schildert Sontalk een weinig hoopvolle toekomstverwachting.
Het album wordt geheel in stijl afgesloten met het schitterend zwevende, haast ambient-achtige, Julian. Een zeer liefdevolle ballad.

Een zeer indrukwekkend debuut van Sontalk. Van deze man gaan we meer horen. Let op mijn woorden!!

01. Stay Wild