Son Of Dave - Blues At The Grand

Son Of Dave – Blues At The Grand
Label: Kartel

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Door Eric Campfens

Met Blues At The Grand heeft Son Of Dave voor het eerst een album gemaakt waarop hij van het begin tot het eind door een band wordt begeleid. De als Benjamin Darvill geboren Canadees, die overigens al vijftien in Londen woont, heeft er dan ook een feestje van gemaakt.

Nadat hij de Crash Test Dummies had verlaten, is dit nu al weer zijn vijfde cd onder de naam Son Of Dave. Als begeleiders heeft hij zich hier verzekerd van de hulp van bassist Henry Olsen, Martina Topley Bird, Josephine Oniyama, Jessica Hynes en Naomi Yhap, die alle vier de zang voor hun rekening nemen. Voorts drummer Joey Waronker, Will Foster op toetsen en een blazerssectie bestaande uit Martin Slatterly en Greg Heath. De rest van de instrumenten (piano, bas, gitaar, percussie en harmonica) neemt Son Of Dave voor zijn rekening. Voor de productie tekent Jimmy Hogarth (Amy Winehouse, James Morrison), ook niet een van de minsten dus.

Dit album is niet te vergelijken met zijn eerdere vier cd’s. Op de eerste plaats komt dat natuurlijk doordat hij een band heeft die hem begeleidt, maar de toon is ook veel vrolijker en meer ongedwongen dan voorheen. Het lijkt alsof hij wat demonen van zich heeft afgeschud en positiever in het leven staat. Dat blijkt meteen bij de eerste songs Well Well Well en Hot Summer Nights, beide zijn vrolijke uptempo deuntjes.

We Goin’ Out begint met wat zwaarmoedige kreten voordat de vrolijkheid opnieuw wordt opgepakt. Waar Titty Shake over gaat hoef ik verder niet toe te lichten. En zo gaat het de hele tijd door. De beste songs zijn naar mening de talking blues They Let To Many People In en Poor Me, dat gaat over wat hij had kunnen worden maar niet gebeurd is. De afsluiter If Only is een treurig gespeelde voortzetting van het laatstgenoemde nummer, maar nu alleen door Son Of Dave gezongen.

Een album met gewoon leuke muziek. Je kunt horen dat de muzikanten een feestje hadden bij het maken ervan en dat straalt ervan af.