Recensie: Snowy White – Live at Rockpalast

Snowy White – Live at Rockpalast

Snowy White – Live at Rockpalast
Format: 2CD + DVD. Label: WDR1 Rockpalast. Release: augustus 2014

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/)

De meestergitarist Snowy White staat uiteraard borg voor kwalitatief zeer hoogstaande muziek. Een van mijn favoriete songs van hem is Highway To The Sun die ik nog zeer regelmatig draai. Snowy White heeft fantastische albums afgeleverd, maar ik heb bedenkingen bij deze dubbel-CD en DVD met de concerten van de Rockpalast Leverkusener Jazztage van 5 november 2007 en van het Bluesfest Leverkusen op 20 April 1996.

Uiteraard is er niets aan te merken op het gitaarspel van Snowy White en de bezetting van zijn begeleidingsband The White Flames is ook dik in orde met een van mijn favoriete bassisten: de Nederlander Walter Latupeirissa die ik enkele weken geleden nog zag schitteren tijdens een concert van Dana Fuchs. De band bestaat verder uit Juan Van Emmerloot op drums, ook uit Nederland, en Max Middleton op keyboards.

Toch klinken deze perfect opgenomen concerten iets gedateerd. Als je er bij bent geweest zal je het wellicht anders beleven, maar voor de neutrale luisteraar zijn de nummers toch net iets teveel uitgesponnen. Neem bijvoorbeeld het nummer I Loved Another Woman van zijn mentor en grootste inspiratiebron Peter Green, dat net iets te vlak en te lang is. Bij het beluisteren moest ik denken aan de woorden van Warren Haynes die onlangs tegen mij zei: “Je moet je helden niet alleen naspelen, je moet er naar streven om beter te worden dan je helden”. En dat lukt Snowy White hier niet. De uitvoering van Peter Green’s Fleetwood Mac blijft beter en uitgebalanceerder. De DVD is ook technisch perfect opgenomen zoals je van het gerenommeerde Rockpalast kan verwachten. Het geluid is uitstekend.

Kortom: Voor de verstokte verzamelaar en de die-hard Snowy White fan uiteraard een aanwinst. Alle anderen raad ik aan om eens rond te neuzen in de indrukwekkende discografie van Snowy White, want daar zitten albums bij die deze release ruimschoots overtreffen.

CD 1
1. I’ll Be Moving On
2. American Dream