Recensie: Smoove & Turrell – Mount Pleasant

Smoove & Turrell – Mount Pleasant
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Jalapeno Records
Releasedatum: 29 juni 2018

In Engeland wordt het ouderwetse soulgeluid om de haverklap levend gehouden. Dat gebeurde in het verleden al door bands als the Christians, Londonbeat, The Style Council en The Pasadenas.

En hier hebben we weer zo’n band! Smoove & Turrell! Dat is eigenlijk het singer-songwriters/producers duo bestaand uit Smoove (=Jonathan Watson) en John Turrell, bijgestaan door Mike Porter (toetsen), Lloyd Wright (gitaar), Oscar Cassidy (drums) en Andy Chapman (bas).
Hun vijfde album staat boordevol heerlijk swingende soul met hier en daar een flink funky geluid. Maar bovenal staat het oude vertrouwde soulgeluid centraal!

Het album opent met prachtig atmosferisch toetsenwerk in There For Me, dat zich ontwikkelt tot een sprankelend funky soulnummer met een zeer zonnig swingend geluid. Het geluid van dit nummer trekt lichtjes naar het geluid van het al even Britse Incognito. John Turrell bewijst een prima soulzanger te zijn. In You’re Gone treedt de Londense bluesartiest Izo FitzRoy op zang aan. Ook dit nummer heeft dat sprankelend old school soulgeluid met een constant aanwezig funkgevoel en heerlijke soulvolle blazers. Something Better opent met een stuwend drumritme en is een soulswinger met een ouderwets Motown geluid en zang a la Londonbeat. Het mid-tempo funknummer Hate Seeking Missile is een oproep om alle haat de wereld uit te krijgen.
Billie is een loom funknummer met mooi twangende gitaar en zeer soulvolle zang. A Deckham Love Song is een ingetogen, haast Northen Soul achtige soulballad met supergevoelige Temptations achtige zang. I Feel Alive doet zijn titel alle eer aan want het is een uitbundig swingend soulfunk nummer in die typische Britse stijl a la The Pasadenas. De stuwende funk in Mr. Hyde doet denken aan de psychedelische soulfunk periode van The Temptations of The Undisputed Truth. Spacey triphop-achtige geluiden duiken op in de lome schuifelaar Flames To Feed met mooi ingetogen jazzy gitaarwerk. In Love That Kinda Lie duikt het soulfunk geluid van Terence Trent D’Arby op en de afsluiter van het album is het loom hoekig swingende funknummer Small Town.

Het ouderwetse soulgeluid is uitstekend bewaard gebleven op dit heerlijk swingende album van Smoove & Turrell. Aanbevolen voor alle soulliefhebbers!!

01. There For Me
02. You’re Gone