Slim Butler – Big Freeze
Format: CD – Digital / Label: Slimcuts Records
Releasedatum: 2 januari 2019

Bij het lezen van de naam Slim Butler verwacht je zeker geen Finse bluesrock artiest maar eerder een obscure Amerikaanse bluesartiest. Toch hebben we hier te maken met een nieuw album van de Finse bluesrock gitarist Slim Butler, die geboren werd als Jarmo Puhakka. Zijn album bewijst dat de Finse bluesrock ook welig tiert!
Slim heeft een geluid dat je met recht spijkerhard en rauw mag noemen. Het ene moment loeit en giert zijn gitaar en het andere moment laat hij zijn gitaar hard twangen.

Slim wordt op dit album bijgestaan door Harri Raudaskoski (gitaar), Mikko Loytty (bas), Jartsa Karvonen (drums), Harri Taittonen (orgel, piano) en zanger Andrew Black. Op twee nummers wordt de zang overgenomen door gast Tad Robinson die ook op de harmonica te horen is. In één nummer wordt die harmonica dan weer bespeeld door Tomi Leino.

De funky lome blues van Fat Times opent het album met soulvolle zang van Tad Robinson. Zijn zang geeft een Robert Cray-achtige draai aan dit nummer terwijl Slim hier zijn snijdende soli doorheen strooit. Andrew Black is als zanger te horen in het superfunky groovende Everything You Need en blijkt over een prima soulvolle stem te beschikken. Een nummer met een pompend funkorgel, een hoekig stotende ritmesectie en de rauw brullende, ongenadig harde gitaar van Slim. In Keep It Real gaat Slim op de Stevie Ray Vaughan toer in een harde pompende shuffle met hard huilende harmonica van Tomi Leoni en de wederom knalharde gitaarlicks van Slim. In de pompende bluesrock van Running Away From Blues ligt de nadruk op de funky rock. Hier klinkt de band als een bluesy variant op Living Colour.
Het rustpunt van dit album is het door Tad Robinson gezongen Where Is The Love. Een bluessoul ballad met atmosferisch zwevend gitaarwerk. Daarna volgt het zweterig funkende bluesnummer Sweaty Betty met een funky New Orleans ritme en een rauw huilende slidegitaar. Coconut Monster is een vreemde tropische instrumental met Slim in de rol van een hard twangende Duane Eddy. Ik zie met dit nummer nog geen kokosnoten gaan groeien in Finlland! In Southern Belle zitten de nodige Americana invloeden verwerkt, onder andere door de twanggitaar van Slim. Dit nummer heeft wel wat weg van de stijl van Omar & The Howlers. Daarna wordt er weer een onweerstaanbaar funkend nummer ingezet in de vorm van Hey Now Baby. Een nummer met een lome groove, gierend soulorgel en hard snijdende gitaar.
De afsluiter is Kissed By Blues, een ontspannen jazzy shuffle met hard Stevie Ray-achtig gitaarwerk van Slim.

Finland telt wel degelijk mee op bluesrock gebied. Dat bewijst dit meer dan prima album van Slim Butler wel!

01. Fat Times