Slapback Johnny – Hit Me Up
Format: CD – Digital / Label: Rhythm Bomb Records
Releasedatum: 15 juni 2018

Vorig jaar was ik al behoorlijk lyrisch over de single ‘Hit Me Up‘ van de band Slapback Johnny uit Wijk bij Duurstede. Deze single maakte mij razend nieuwsgierig naar een album van de band en dat album is nu uit!
Peter (zang, bas), Rex (gitaar) en Richard (drums) bewijzen op dit album, dat zij over een niet te stoppen energie beschikken. Ze rocken maar door en door! Verwacht bij deze band geen belegen retro rock & roll!!! Nee, alle nummers op het album spetteren en swingen als een malle. Op één rustpunt, een soulballad na dan.

Ze spetteren er gelijk uitermate energiek op los in Bombshell. Een onwijs swingende mix van rock & roll en blues. Compleet met kletterende bas, stuwende drums en rauw bluesy gitaarwerk. De band klinkt hier als The Stray Cats in hun energieke beginperiode. De single Hit Me Up dendert gewoon onverstoorbaar door in dezelfde stomende stijl. Een felle rocker met Brian Setzer-achtig gitaarwerk waarin een constant aanwezig bluesy gevoel hangt.
In You’ve Been Told wordt iets gas teruggenomen voor een lome rocker die aan de hoogtijdagen van Dave Edmunds/Rockpile doet denken. Daarna wordt de bop weer ingezet in Throw Down. Een stomend nummer, ondersteund door een knorrende sax. Jongens, wat klinkt deze band rauw en energiek! Buckle Up heeft een hoog bluesgehalte. Een shuffle over een erg sensueel onderwerp waarin de slidegitaar continu snijdend opduikt. “Buckle up baby, get ready”. Ik krijg er zin in/door! In de energieke bopper Eastbound gaan mijn gedachten automatisch uit richting de beginjaren van The Blasters. Deze band is gewoon onvermoeibaar want ze gooien er met Ball ‘n’ Chain gewoon weer een ontzettend spetterende rock & roller tegenaan.
In Moonshine Fred gaat de band op de hillbilly toer. Ze doen dat echter op hun eigen rauwe en opzwepende wijze. Ze zijn gewoon niet kapot te krijgen want de volgende stomende rocker, Hoggin’ Around, wordt alweer ingezet. Een meedogenloze bopper! In Last Night last de band even een rustpauze in via een zeer soulvolle ballad. Genoeg gerust want er moet weer onstuimig gerockt worden in Good Riddance, dat weer zeer energiek pompt. Alsof het niets is wordt het tempo in One Last Shot gewoon nog even opgeschroefd. Het resultaat is een superswingende en onweerstaanbare rocker. Het laatste nummer is Doin’ Time een vette rocker met blazers.

Ik ben nog steeds even lyrisch over Slapback Johnny. Een band met een tomeloze rockende energie!!

01. Bombshell
02. Hit Me Up