Skunk Anansie – 25 Live@25
Format: 2CD – 3LP – 3LP Boxset – Casette
Label: V2 Records
Releasedatum: 25 januari 2019

Tekst: Danny van den Deijssel

Toen Skunk Anansie het in 2001 na slechts drie albums voor gezien heeft was menig rockliefhebber toch wel even in mineur. Slechts drie studioalbums en geen livealbum. Voor een band die in die zeven jaar een serieuze live reputatie had opgebouwd was dat toch even slikken.

Opeens was daar in 2009 het bericht dat ze besloten hadden weer bij elkaar te komen en dit werd in eerste instantie gevierd met een best of album met drie nieuwe tracks. Hierna volgenden wederom twee studioalbums waarna men het tijd vond voor het eerste livealbum. Ondanks dat dit geen rockplaat werd, maar een heus akoestische plaat, wie had dat ooit achter deze band gezocht, was dit toch een geweldige plaat.

Nu in 2019 is het na het iets minder ontvangen ‘Anarchytecture’ dan eindelijk tijd voor een liveplaat zoals we Skunk Anansie kennen. Een plaat die aan alle kanten rockt waar het maar kan. De plaat wordt uitgebracht ter ere van het 25-jarig jubileum van de band en bevat vijfentwintig live tracks opgenomen op verschillende locaties in de afgelopen jaren. Ook zit er een bonustrack bij waardoor het totaal op zesentwintig tracks uitkomt.

Het album is keurig samengesteld uit een selectie van alle albums inclusief de drie nieuwe tracks van het verzamelalbum. Uiteraard is hun debuutplaat (‘Paranoid & Sunburnt’, 1995) sterk vertegenwoordigd met maar liefst zes tracks, maar ook het album ‘Wonderlustre’ (2010) is iets meer vertegenwoordigd dan de andere albums. Uiteraard zijn alle hits hiermee vertegenwoordigd op deze plaat.
Eigenlijk kun je deze plaat maar op een manier echt goed beleven en dat is op maximaal volume. Vanaf opener Charlie Big Potatoe weet je wat je kunt verwachten, een kleine twee uur stevige rock zoals alleen Skunk Anansie dat kan. Wat wil je ook met een frontvrouw als Deborah “Skin” Dyer. Deze bijna altijd kale vrouw heeft een volume en power die zijn gelijke niet kent binnen dit genre.  Inmiddels al 51 jaar oud, maar de sleet zit er zeker nog niet op. Dit geldt eigenlijk voor de hele band. Van begin tot het eind staat de hele band als een huis en je kan merken dat ze goed op elkaar ingespeeld zijn.  Op een aantal tracks is ook Erika Footman, de vrouw van drummer Mark Richardson, te horen, die een vast tourlid lijkt te zijn geworden sinds het akoestische album. In mijn beleving geeft dit zeker een meerwaarde in een deel van de tracks.

Vanuit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze liveplaat een uitstekende weergave is van wat je kunt verwachten als je Skunk Anansie een keer live ziet. Kortom, zet hem op maximum volume en rocken maar.

Tracklist
01. Charlie Big Potato
02. Intellectualise My Blackness