Recensie: Sister Suzie – Ain’t No Lady

Sister Suzie – Ain’t No Lady
Format: CD – Digital / Label: The Last Music Company Records
Releasedatum: 31 augustus 2018

Je moet het maar kunnen! Klinken als zowel de rauwe Etta James, soulvol als Irma Thomas en ondeugend en brutaal als Cyndi Lauper. En dat lukt zeer goed in het geval van de Engelse zangeres Sister Suzie uit Northumberland. Niet voor niets is haar grote idool Irma Thomas!
Na haar single I Need A Man uit 2017 is het nu dan tijd voor haar album waarop ze wordt bijgestaan door Brian Neville (drums, o.a. ex-Big Joe Louis, Shriekback en Pigbag), Mick Wigfall (producer), Matt Jackson (gitaar), Eddie Edwards (bas) en Al Nichols (tenorsaxofoon).
Het zal je niet verbazen dat we op dit album te maken krijgen met 50’s/60’s rhythm & blues en soul, hier en daar opgepept met een rockabilly geluid.

Het album opent met de lekkere rhythm & blues swinger Knock Knock met Suzie’s rauwe zang en een messcherpe gitaarsolo van Matt Jackson. In de cover van Elmore James’ Can’t Hold Out strooit Matt zijn rauwe licks in het rond en is Suzie helemaal in haar Etta James element. Working Girl is een Howlin’ Wolf-achtige luie shuffle met Suzie in de rol van sappelende werkende vrouw, die naar huis toe wil. Uiteraard staat er een Irma Thomas nummer op het album en wel de klassieker Ruler Of My Heart, dat hier een zeer respectvolle versie krijgt waarin Suzie aantoont, dat zij een prima soulzangeres is, die zowel ingetogen als rauw kan klinken. Ain’t No Lady is een uitzinnig swingende boogie woogie met een piano waar de vlammen vanaf slaan.
Ook Just Like An Old Dog (Barking Up The Wrong Tree) is zo’n stomend swingend 50’s rhythm & bluesnummer met warm knorrende sax en Suzie die haar ex resoluut de les leest. Gitarist Matt ondersteunt dit nummer met bluesy licks. Tranen speelden altijd een grote rol in de 50’s en 60’s muziek. Ook bij Suzie vloeien ze in het pompende rhyhtm & bluesnummer Stop These Teardrops. Yours is een soulballad in de beste Irma Thomas stijl met een warme sax en sfeervol deinende band.
De spetterende rhythm & blues rocker Sloppy Drunk is o.a. bekend van Sonny Boy Williamson. Een zeer uptempo nummer met rauw riffende gitaar, een rockabilly-achtig ritme en de rauwe, dorstige vocalen van Suzie. New Shoes gaat al even rockend verder met iets funkier geluid. Desire is voorzien van een Link Wray-achtig rauw gitaargeluid. In deze rocker spoort Suzie haar man aan om toch eindelijk eens te gaan werken. Zij is het namelijk zat om altijd maar voor hem te moeten betalen. “Without desire there is no fire”.
De rocker Big Mistake heeft wederom een hoog rockabilly gehalte waarna de bluesklassieker Rock Little Daddy, van Eunice Davis, het album op rauw pompende wijze afsluit.

Sister Suzie heeft een indrukwekkend, swingend album afgeleverd waarop zij bewijst dat zij een rhythm & blues artieste is waar we in de toekomst rekening mee moeten gaan houden.

01. Knock Knock