Recensie: Sister Mercy – Diamonds

Sister Mercy – Diamonds
Releasedatum: 2 juli 2018

Het wordt hoog tijd, dat Nederland eens kennis gaat maken met een nieuwe soulsensatie. Dan heb ik het over de band Sister Mercy uit Portland, USA. En dan met name over hun zangeres April Brown. Zij klinkt alsof Etta James nu al gereïncarneerd is en ons gewoon weer trakteert op prima rauwe soulvolle vocalen. Het zou de rest van de band echter tekort doen om het alleen maar over April te hebben want Sister Mercy is een gesmeerd swingende soul/blues band, die net hun tweede album uit heeft.
De band bestaat uit de al eerdergenoemde April Brown (zang), Roger Espinor (drums), Scott Garcia (gitaar), Debby Espinor (toetsen) en John Webb (bas) en is opgebouwd uit leden, die komen uit bands als The Rose City Kings, The Love Doctors, The Knuckle Heads en Rachichi.

De band opent met Diamond Doris. DIamond Doris was een roemruchte Amerikaanse juwelendievegge, die het zelfs op hoogbejaarde leeftijd niet kon laten en talloze keren gearresteerd werd. Zij wordt “geëerd” in een stuwend rhythm & bluesnummer waarin April’s krachtige stem, al dan niet vervormd, centraal staat naast het pompende orgel en de rauwe gitaarriffs. Gitarist Scott Garcia levert een splijtende solo af.
Travelin’ Shoes is een cover van de blues traditional, die in 1939 voor het eerst werd opgenomen door the Selah Jubilee Quartet. Hier is het als een lome bluesy song te horen met luie funky grooves waarin April wederom bewijst dat zij over een zeer soulvolle, rauwe stem beschikt. Scott Garcia bewijst trouwens dat hij een topgitarist is door zijn snijdend harde spel.
Lay Down With Me is een slowblues van het zeer zwoele soort met prachtig bluesy pianospel van Debby Espinor en April, die zich hier van haar breekbare en tegelijkertijd zwoele kant laat horen. Een pracht van een ballad met fraaie soulvolle meerstemmige zang.
De soepel swingende jazzyshuffle Poison wordt gedragen door de rauwe soulstrot van April en het snerpende gitaarwerk. In de funky soulblues River Of Tears zijn gospelinvloeden te horen in de meerstemmige zang. Een prima soulvolle variant op “Cry Me A River”. Tell Mama kennen we natuurlijk van Etta James. Deze klassieker krijgt hier een stuwende, meer bluesy, versie waarin April’s stem perfect past. Na de smachtende slowblues Beale Street volgt het Robert Cray-achtige Baby, I’m No Fool, waarin April haar zielepijn, haar aangedaan door een overspelige partner, op een zeer soulvolle wijze ten gehore brengt. Gemeen snijdend gitaarwerk staat centraal in het soul/gospelachtige Treat Me Like A Lady.
April sluit het album af met de gevoelige pianoballad Stop Knocking, waarin ze haar ex, slechts begeleid door de bluesy piano van Debby Espinor, smeekt om haar nu eens met rust te laten.

De albumtitel zegt het al! Een album vol met soul parels!

01.Diamond Doris