“Sir” Oliver Mally – Strong Believer

Format: CD/ Label: Sir Oliver Records/ Release: juni 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Paul Scholman

Eén met je gitaar, het podium en met je publiek. Intenser kan het niet. Artiest is kwetsbaar en kan zich niet verstoppen achter een band, als ie zijn dag niet heeft. “Strong Believer” recorded live op 19 en 20 feb. 2012 at Landesmusikschule Ried im Innkreis by Frank Schwinn. Bij de eerste klanken moest ik even aan Michael de Jong denken, maar heb dat snel losgelaten, omdat er meer namen opborrelden, zoals Kevin Coyne. Ik schrijf dat op om u een beeld te schetsen.

Oliver Mally werd geboren op 6 februari in1966 inWagna / Steiermark, Oostenrijk. Op 15-jarige leeftijd kreeg Oliver zijn eerste gitaar die, voor zijn familie, een echte “dondersteen” was. Geen idee wat dat met die gitaar te maken heeft, maar zal wellicht voor de nodige afleiding hebben gezorgd. Als autodidact bracht hij zijn eerste jaren zichzelf het leren van de verschillende gitaarstijlen bij. Zijn belangrijkste invloeden voor het elektrisch gitaar spelen zijn Albert King, Buddy Guy, John Lee Hooker, BB King, Albert Collins. In 1990 vormde hij de band “SIR” Oliver Mally’s Blues Distillery. Tijdens de daarop volgende jaren was de band constant op tour – zowel nationaal als internationaal.

Oliver Mally is een expressieve gitarist met een veelzijdige warme stem, speelt intens, gedurfd, bij tijd en wijle pure blues, op een wijze die aan originaliteit niet inboet. Terwijl hij blues, funk, rockblues, soulblues recht uit het hart aan elkaar rijgt. Genres als singer songwriter sluiten naadloos aan met melancholische nummers.

In 1999 is hij volgens het Oostenrijks muziekmagazine “Concerto” tot beste blues-rootsmuzikant verkozen. In 2006, kreeg zijn album ‘Steppin Out’, de Oostenrijkse Schallplattenpreis voor het beste album, daartussen is hij de tel kwijt van zijn bekroningen.

Zoals geschreven zijn stijlen op “Strong Believer” blues, soms met een byte, dan weer wat in stijl zompig delta-achtig, dan weer wat toegankelijker en melodieuzer, wordt Oliver Mally op 4 nummers bijgestaan door Frank Schwinn, soms elektrisch, bijv. op Devils Child, slide van Frank Schwinn op de achtergrond, strak ritme, spannend nummer. Maar ook akoestisch staat Schwinn hem bij. Alle nummers zijn van eigen hand behalve het Dylan’s Girl From North Country.

De man speelt prima gitaar, lijkt ingetogen te spelen, wisselt regelmatig af met een wat melodieuzere nummers en is, niet onbelangrijk een prima zanger.  De blues ligt altijd op de loer als de tijd daar rijp voor is. Ik heb echter geen drum gehoord als ook geen bass, maar ik heb het eerlijk gezegd ook niet gemist. Als Oliver Mally in de buurt is ga ik toch een kijkje nemen. Hij heeft mijn nieuwsgierigheid geprikkeld.

1. Down With The Blues
  2. I Got My Mind Made Up
  3. Sweet & Fine