Recensie: Shirma Rouse – Shirma Rouse sings Aretha

Shirma Rouse – Shirma Rouse sings Aretha

Format: CD/ Label: Sweet Soul Records/ Release: april 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Frank van Engelen

Shirma Rouse is een naam die altijd een beetje op de achtergrond is gebleven in de afgelopen jaren en dat komt omdat deze dame altijd in achtergrond koortjes heeft gezongen. Zij is afkomstig uit Curaçao, maar heeft in Nederland al jaren haar naam gevestigd hoor. Ze begon haar loopbaan min of meer bij Tasha’s World, en toen volgde er een regen van sessie werk voor deze schoonheid. Ze stond bij Anouk, Glennis Grace, Randal Corsen, in een Tribute naar Bob Marley, en ook het Metropole orkest en veel meer nog. Een stem die klinkt als een klok, en vooral ook veel kanten op kan want deze Shirma heeft heel wat in haar mars kan ik U zeggen. Zij is ook op verschillende albums te horen, maar nu is dan het moment rijp om haar eigen ding te gaan doen en op eigen benen te gaan staan. Dat was voor haar een spannend moment, maar zie een poosje geleden was haar debuut album Chocolate Coated Dreams een feit. Hier laat Shirma horen wat ze waard is, eigen stukken die klinken als een klok, en een muzikale invulling om te zoenen, die zowel jazzy, funky, bluesey en soul items bevat, Klasse dus gewoon.

Ik ga het echter hebben over haar laatste product, wat net in de winkels ligt: Shirma Rouse Sings Aretha. Met Aretha weet iedereen natuurlijk dat ik The Queen of Soul Franklin bedoel. Je moet dit maar durven dacht ik toen ik er van hoorde, en ik heb mensen het al eens horen doen, Melvia Chick Rodgers o.m. maar velen vertillen zich aan de nummers en stem van Aretha. Shirma doet het anders echter, na eerst een langdurige studie van deze kanjer te hebben gemaakt n.a.v. het zien van de DVD Live at the concertgebouw uit 1968.

Zij heef zich echt verdiept in de persoon Aretha Franklin dus, en dat hoor je terug op dit album. Er staan een 13 tal nummers op die we allemaal kennen, met uitzondering van Bridge over Troubled Water en Satisfaction dan wat covers zijn  van Paul Simon en Mick Jagger maar wat Aretha ook veel zong. De nummers zijn allemaal in tact gelaten maar klinken wel anders en zeer origineel qua uitvoering. Shirma heeft haar eigen stem, en vertilt zich niet aan de hoge uithalen ala Franklin, doch haalt wel flink uit bij tijd en wijlen, maar op een andere manier.

Deze schijf is fris en sprankelend, ook al zou je dat misschien niet verwachten, De muzikanten zijn erg goed, en zijn natuurlijk een stel vriendjes die ze in haar lange loopbaan wel gemaakt heeft. Ook vele koortjes zijn er te horen zoals Aretha altijd verzekerd was van The Sweet Inspirations, die eigenlijk de backing vocals van Elvis Presley waren toen.

Een verrassende schijf maar met bekende nummers dus, even wat  opmerkingen dan.
Amazing Grace opent deze schijf met een mooie gedragen ballade die natuurlijk gospelachtig en erg mooi is. Think volgt dan, en is een steady groovy funky uitvoering met een aantal hele aparte toontjes er in, Het swingt als een gek, maar is gewoon anders.
Won’t be long, een van mijn lievelingen van dit album is een Rumblin’funky blues met heerlijke blazers er in, en een hammondje om te smullen en dan die stem ook nog, heerlijk gewoon. Nou een cocktail maakt het plaatje compleet zullen we maar zeggen.. Sweet Love is een swingblues met jazzy items, en die koortjes subliem dus.  Satisfaction van the Stones, krijgt een heftige behandeling, en heeft heerlijk blazers en gitaar staccato items, waarbij Rouse flink uit haalt af en toe.
Dr. Feelgood , een van de beste nummers van Franklin wat mij betreft krijgt een bloedmooie uitvoering in een slepende bluesey track met een formidabele Shirma qua stem. Heerlijk dat Hammond tapijtje, en de blazers natuurlijk. Een van de absolute highlights op deze schijf.  Chain of Fools klinkt wel bekend qua uitvoering ook.
Ook een prachtig arrangement is de versie van I never Loved A Man, man wat een swing zit hierin, een soort bluesey funky jazzy feel, anders dan het origineel, en verassend.
Natuurlijk staat ook Natural Woman er op, maar dat mag je zelf horen en ook de mooie Paul Simon cover. We hebben hier te maken met een zangeres waar Nederland heel trots op mag zijn, en zij zal zeker vaker van zich laten horen, Haar debuutalbum loopt goed, en wat betreft deze tribute, kan je haar veel gaan zien in de diverse theaters die ons land rijk is.
Genieten dus mensen, heerlijk gewoon want dat heb ik van dit schijfje dus. Thanks Shirma!

01. Amazing Grace
02. Think