Shinbone Star – Deeper Than The Blues (EP)
Format: CD / Label: Blue DUK Records
Releasedatum: 3 juni 2019

Deze EP van de Australische band Shinbone Star is de opvolger van hun ‘Whiskey & Gin’ album uit 2017 en zal voor velen onder ons een eerste kennismaking met deze band uit Melbourne zijn.

De band bestaat uit Sweet Mama Jay (zang), Michael “Duk” Woodrow (bas), George Bassett (gitaar), Greg Powis (gitaar), Geoff Horn (drums) en Peter Garam (toetsen). De vier nummers op deze EP vallen onder de noemer soulvolle bluesrock.

Hetgeen meteen opvalt aan de EP is het feit, dat de kwaliteit van de nummers ietwat te lijden hebben van het “eigen beheer juk”. Met een betere productie had deze EP flink wat meer indruk kunnen maken. Met name het kale drumgeluid heeft behoorlijk te lijden van de eigen productie. De nummers op zich klinken prima. Zo is het titelnummer, Deeper Than The Blues, een soulvolle bluesballad. Een nummer waarin blijkt dat Sweet Mama Jay een prima doorleefde soulstem heeft. Dit is echter ook een voorbeeld van de wat magere productie, die het nummer helaas geen goed doet.
Won’t Cry For Love is een Clapton-achtig nummer, uit zijn “softe” periode, Een nummer, dat wat meer aan de gesofisticeerde verzorgde soulkant zit hetgeen Sweet Mama Jay echter alle ruimte geeft om haar vocale kwaliteiten te etaleren. Wellicht iets té gesofisticeerd voor de echte bluesfan. In Bad Bad World gaat de band er voluit tegenaan in een rauwe boogie met vlammend gitaarwerk en zang van (vermoedelijk) Michael Woodrow. Een betere productie had dit nummer echter nog meer kunnen laten vlammen.
Het laatste nummer is de ontspannen deinende shuffle Just 12 Hours, dat wat weg heeft van Alannah Myles’ “Black Velvet”.

Deze EP bewijst dat Shinbone Star een aangenaam klinkende bluesband is. Ik kijk nu al uit naar een nieuw album. Al was het alleen al om te zien of ze dit keer de productie overlaten aan een “echte” productie.

01. Deeper Than The Blues
02. Won’t Cry For Love
03. Bad Bad World