Recensie: Sherry Pruitt – I’ve Been Bamboozled

Sherry Pruitt –  I’ve Been Bamboozled
Format: CD – Digital / Label: Rizing Sun Records
Releasedatum: 1 januari 2018

Het beluisteren van dit derde album van zangeres Sherry Pruitt uit Beaumont, Texas, heeft mij behoorlijk wat irritatie en frustratie opgeleverd. Ik baal er gewoon van dat er met dit album sprake is van een grote gemiste kans.
Ik zal Sherry eerst maar eens netjes aan jullie voorstellen. Zij komt uit een familie van dominees en gospelzangers en het is dan ook niet vreemd dat zij op zesjarige leeftijd als zangeres debuteerde in de kerk. In 1974, Sherry was inmiddels 18 jaar, begon zij als professioneel blueszangeres en kwam veel later (in 1997) terecht in de band van ex-Canned Heat lid Barry Levenson.
Sherry kreeg in 2008 een beroerte maar vond toch de kracht om weer terug te keren op het podium. En daarom vind ik het zo frustrerend wat hier op dit album gebeurt. Het album staat vol met songs, die geworteld zijn in de soul en blues. Qua stijl moet je dan ergens tussen Ann Peebles en Katie Webster gaat zitten.
Ik kan ook direct de kwaliteit horen van de doorleefde soulstem van Sherry maar ik kan er niet van genieten! Dat wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door drumgeluiden en blazerspartijen die uit een elektronisch kastje komen. Volgens mij draait het bij soul en bluesmuziek toch voor een groot gedeelte om het gevoel. En dat gevoel wordt door al die elektronische toestanden grondig de nek omgedraaid.

Neem nou bijvoorbeeld de opener Stay AWay From My Man, een shuffle waarin die elektronische drums en blazers gelijk frustreren. Gelukkig klinkt Sherry hier wel prima doorleefd maar zij vecht een haast oneerlijke strijd om nog wat gevoel in dit nummer te krijgen. Als dan vervolgens in de slowblues Before I Give Myself To You ook de geluidsmix verpest wordt door achtergrondzang die te veel op de voorgrond is gemixt, voel ik langzaam mijn soulbroek afzakken…. Vervolgens klinkt de slowblues Thrift Shop Baby haast identiek aan het voorafgaande nummer.
I’m A Cougar is een op zich pittig swingend funkblues nummer, die door de raar hoekige mechanische drums totaal niet wil grooven. En dan zal ik het maar niet weer over die blazers uit een kastje hebben. Ik kan mij bij dit nummer echter wel voorstellen dat dit live een topnummer is. In de shuffle My Man Is Hot probeert Sherry nog te redden wat er te redden valt middels een stoute tekst als “my man is so hot, he knows how to use that thing”. Als je door het kille keyboardswoud van Mr. Big Man heen kan prikken kom je een soulballad in de beste Ann Peebles stijl tegen.
Er lijkt een lichtpuntje te zijn want in Shame On You zijn de elektronische drums waarschijnlijk vervangen door echte drums waardoor dit nummer gelijk tot prijsnummer gepromoveerd kan worden. Mijn blijdschap wordt dan jammer genoeg weer tot een nulpunt gereduceerd door weer zo’n shuffle met elektrische drums en blazers in de afsluiter I’ve Been Bamboozled.
Het is doodzonde dat een kwaliteits soulzangeres als Sherry Pruitt het hier moet doen met een haast gevoelloze begeleiding. Zou een live album (met band a.u.b.) misschien een optie voor een volgend album kunnen/mogen zijn?

01. Stay Away From My Man
02. Before I Give Myself To You
03. Thrift Shop Baby