Shelby Lynne & Allison Moorer – Not Dark Yet
Format: CD – LP – Digital / Label: Silver Cross Records – Thirty Tigers
Releasedatum: 18 augustus 2017

Tekst: Rik Hogeland

‘Not Dark Yet’ is het eerste duo-album van de singer-songwriter zusjes, Shelby En Allison. Beiden zijn al vele jaren actief binnen Americana genre en besluiten nu eindelijk de handen ineen te slaan. Hoewel zij veelal dezelfde inspiratiebron hadden voor een groot aantal van hun nummers (de vader van de zusjes beroofde hun moeder van het leven voor hun ogen waarna hij zichzelf het leven ontnam), is een samenwerking tussen de zussen uniek. Het resultaat is een album met negen covers en één origineel nummer, geschreven door henzelf.

Het album begint bij een My List, een cover van The Killers. Na een warm simplistisch gitaargeluid begint de doordringende stem van Allison. Wanneer Shelby’s stem begint, volgt er een bijna kerkelijk orgelgeluid. Wanneer de dames in duet zingen, begint het nummer qua instrumentgebruik meer op het origineel te lijken. De dames keren weer snel terug naar het geluidsniveau van een ballad. Een veelbelovende aftrap van het album.
Met het tweede nummer van het album, Every Time You Leave, laten ze zien kennis te hebben klassieke countrynummers. Het betreft een cover van The Louvin Brothers. De versie van de zussen klinkt minstens net zo harmonieus als die van de broeders Loevin. Aan het derde nummer van het album dankt het haar titel. Not Dark Yet is een cover van Bob Dylan. Hier zingen ze voornamelijk om-en-om. Dit lijkt een metafoor voor hun gescheiden muzikale carrières; zij hebben elkaar immers altijd hun eigen weg laten gaan, en zo dus ook in dit album.
De keuze voor het vierde nummer is opvallend. I’m Looking for Blue Eyes is namelijk een nummer van Jessi Colter, de weduwe van country-legende Waylon Jennings. Allison Moorer weet hoe het is om met een echte outlaw, zoals Jennings, getrouwd te zijn. Zij was namelijk een aantal jaar getrouwd met de rebelse Steve Earle.  Menig countryliefhebber zit op het puntje van zijn stoel wanneer het vijfde nummer begint. Het betreft een cover van Townes van Zandt’s briljante Lungs. Het typische viool deuntje van het nummer wordt in de versie van Shelby en Allison volledig vervangen door een akoestische gitaar. Het brengt warmte en rust in het nummer.
Het zesde nummer is geschreven door Jason Isbell (waarvan zijn laatste album reeds uitkwam: recensie) en zijn vrouw Amanda Shires. Ook in dit nummer weten de gebundelde stemmen van de zussen het nummer tot grote hoogte te brengen. Als luisteraar lijk je hierdoor compleet te vergeten dat het nummer instrumentaal erg simpel bevoorraadt is.
Na het kleine uitstapje richting een opkomende Americana-artiest, stappen de zussen weer over naar een legende. Merle Haggard’s Silver Wings is het meest countryachtige nummer van het hele album. Het nummer begint met het typerende geluid van een steelguitar. Opvallend is dat het originele nummer niet zo’n uitgesproken countrygeluid had als de versie van de zussen. Op dit moment in het album zingen de zussen voornamelijk samen. In de voorgaande nummers voelde zij elkaar goed aan, maar de harmonie lijkt in dit nummer te ontbreken.
Into My Arms is een prachtige cover van Nick Cave. De zussen geven elkaar in dit nummer weer de ruimte om hun prachtige stemmen te laten horen. Het resultaat is een duet waarbij het kippenvel op je armen staat. De stemmen gaan harmonieus samen en bouwen prachtig op naar het tranentrekkende refrein. Een voorlopig hoogtepunt van het album.
De zussen pakken door en zingen de cover van Nirvana’s Lithium volledig samen. Het storende in de samenzang is het feit dat zij in hun uithalen niet gelijktijdig lijken te beginnen en te stoppen. Het uptempo rocknummer doet de tedere stemmen van de zussen niet veel goed. Waar zij voorgaande nummers volledig eigen wisten te maken, voelt Lithium echt als een cover waarbij de zussen Kurt Cobain’s typische stemgeluid na te bootsen.
Het album eindigt met Is It Too Much, geschreven door Shelby en Allison zelf. Het begin van het nummer spreekt de titel van het album, ‘Not Dark Yet’, tegen. Het einde van het nummer is namelijk erg duister. Diepe en duistere tonen worden in de intro van het nummer sporadisch belicht met gitaar geluid en enkele tonen op de piano. Het bouwt op naar het eerste stemgeluid, wat meer dan een minuut op zich laat wachten. In dit nummer gaan de prachtige stemmen weer harmonieus samen. Ook de tekst zorgt voor een brok in de keel. Het bespreekt de innige band die de zussen samen hebben en de last die zij samen en met elkaar delen.

Een aangrijpend einde van een mooie (eerste) samenwerking tussen de zussen.

01. My List
02. Every Time You Leave