Shaw Davis & The Black Ties – Tales From The West
Releasedatum: 25 oktober 2018

Mijn collega recensent Peter Marinus was vorig jaar al lyrisch over Shaw Davis, Shaw zelf was ook blij met deze recensie getuige de volgende vertaling van de recensie op zijn eigen website: We have a new young guitar hero…Shaw Davis of South Florida. Fierce, raw guitar licks… his guitar tears, barks and bites. En ik kan hier alleen maar aan toevoegen volledig terecht, deze man en zijn band maakt precies die bluesrock die wij in Nederland zo kunnen waarderen. Bluesrock die mannen als Ryan Mc Garvey hier tot gevierde helden maakt. Mijn advies aan Shaw Davis; kom gauw naar Europa om hier naam te maken.

‘Tales From The West’ is zijn tweede album, een korte live EP buitenbeschouwing gelaten en het is wederom een knaller. Vol vlammende gitaar solo’s, en niet vies van wat improviseren in zijn solo’s. Een sterke gedreven ritme sectie, met een stem die me doet denken aan Krissy Matthews. Zeven originals en twee covers van niet de minste. Frank Zappa, Willy The Pimp en I Gotta Try You Girl van Junior Kimbrough. Zeker deze laatste is een veel gecoverde song die veel ruimte laat voor improvisaties.
Take My Hand is de openingstrack, en die hand nemen wij graag, een Stevie Ray Vaughn wat de klok slaat, vette solo. Willy The Pimp, vliegt er lomp in met een ragfijn middenstuk, daarna voluit improviserend laat hij zijn gitaarkunsten los op zijn luisterend publiek. Hij laat je niet los en neemt je mee in Tales From The West. Op een relaxte gitaar ondertoon om dan door te pakken naar weer en geheel ander type solo. Veelzijdige gitaarkunsten zijn troef op dit nummer. Zo tovert hij in elk nummer er een solo uit die weer anders klinkt, gezeteld op vaak een lomp logge tegen de hardrock aanschurende ondertoon is dit geen blues voor fijne oortjes.

De gelijkenis met Krissy Matthews is het duidelijkst in Atomic Groove, het is een uitermate aanstekelijke nummer met veel wah wah solowerk. Een nummer waar ook zijn ritme sectie, drummer Bobby Van Stone en bassist Patrick Stevenson hun toontje mee blazen. Al redelijk omvergeblazen door Shaw moeten zijn beste stukken nog komen, beginnend met I Gotta Try You Girl, een orgasme aan gitaargeweld en spelplezier. Zo lijkt hij met de afsluiter My Friend wat gas terug te nemen maar het is een opbouw naar weer een wervelende solo.

Na zijn uitstekende debuut levert Shaw Davis & The Black Ties hier weer een dijk van een bluesrock album af. Hulde voor jongemannen als Shaw Davis die het zich uitleven op een gitaar tot hun levenswerk willen maken. Daar hebben wij als muziek liefhebbers alleen maar geluk mee.

01. Take My Hand
02. Willie The Pimp (Frank Zappa)
03. Tales From The West