Recensie: Shaman’s Harvest – Red Hands Black Deeds

Shaman’s Harvest – Red Hands Black Deeds
Format: CD –  Vinyl – Digital / Label: Mascot Records
Releasedatum: 28 juli 2017

Als volger van de muziekscene sinds mijn 15de kun je een band die al zo’n 20 jaar bestaat eigenlijk niet mislopen, zeker als ze zich ook nog in het muziekstraatje bevinden dat je zelf mooi vindt. Dit is met Shaman’s Harvest toch gebeurd. Op zich niet onlogisch deze muziek hoor je amper op de Nederlandse radio, maar ook in de vele digitale muziekmagazines die ik zoal lees zijn ze mij nooit opgevallen. Nu zou dat kunnen want je kunt niet alles lezen en als iets slechte recensies krijgt dan is men toch gauw geneigd een band links te laten liggen. Dus maar even de muziekmagazines nagetrokken wat zij zoal geschreven hebben over deze band. Maar wat blijkt, dat is verdomd weinig, een recensie van de cd uit 2014 waarin zij worden weggezet als een Nickelback kloon. Nu zitten er inderdaad wel enkele nummers tussen waarbij die vergelijking wel opgaat maar wat ik hier hoor is veel meer.

Moet gezegd dat zij, gedreven door de hype van tegenwoordig ook weer alles analoog aan het opnemen zijn geslagen, deze cd erg lekker klinkt. Liefhebbers van Nickelback, Lynyrd Skynyrd, Black Stone Cherry zullen deze cd wel kunnen waarderen.

De cd opent met de titeltrack Red Hands Black Deeds, een nummer over goed of slecht, goed of fout, een thema dat je over deze gehele cd tegenkomt, maar volgens zanger Nathan Hunt puur toevallig is. Samen met zijn kompanen bassist Matt Fisher, rhythm gitarist Josh Hamler, lead gitarist Derrick Shipp, en drummer Adam Zemanek knalt hij er op het tweede nummer een stevige rocker, Broken Ones uit. The Come Up, is inderdaad een nummer dat aan Nickelback doet denken, met een catchy refreintje zal zo’n nummer het goed doen in de Amerikaanse hitparades.
Van een politiek statement is Shaman’s Harvest ook niet vies getuige A Longer View. Een aanklacht tegen racisme, of zoals Nathan Hunt omschrijft: “When you step back, you see we’re all just humans. That’s the longer view. It doesn’t matter. At the end of the day, we all just want love and to be understood”. Ook de navolgende nummers The Broken Ones (Immigratie) en The Devil In Our Wake (oorlog) zijn een aanklacht tegen de machthebbers.
Met Soul Crusher, Off The Tracks en So Long gooit Shaman’s Harvest het weer over een andere boeg, lekker vlotte uptempo rock nummers. Blood Trophies opent mysterieus en blijft boeiend tot het eind met een lekkere gitaarsolo. Zo levert Shaman’s Harvest een lekker gevarieerd en goed rock album af. Dit is zeker een band die in Nederland meer aandacht verdient.

01. Red Hands Black Deeds (Prelude)
02. Broken Ones
03. The Come Up