Shaggy Dogs – All Inclusive
Format: CD  / Label: Pile Ou Face Records
Releasedatum: 20 april 2018

In 1994 overleed zanger Lee Brilleaux, hetgeen eigenlijk het einde betekende van de Britse rhythm & bluesband Dr. Feelgood. Er toert nog steeds wel een band met die naam rond maar met de originele Dr. Feelgood heeft die niet veel meer te maken.
De Franse band Shaggy Dogs des te meer gezien het feit dat zij het geluid van de “oude” Dr. Feelgood op een prima manier levend houdt. De band uit Zuid-Parijs bestaat uit Red op zang en harmonica, Jacker op gitaar, Guillermo op drums, Toma op bas en Bala Pradal op piano en orgel. Alleen al door het feit dat gitarist Jacker de ene na de andere staccato riff op je afvuurt word je herinnerd aan het gitaarspel van Wilko Johnson of zijn plaatsvervanger John “Gypie” Mayo.

Luister maar eens naar de opener van dit zevende album, Blues Steady. Een lekker swingend rhythm & bluesnummer met priemend harmonicawerk en knallende gitaar. De zang van Red is een mix van Lee Brilleaux en onze Oscar Benton. Die twee gaan dus prima samen! Facebook Fury is nog zo’n stevig pompend rhythm & bluesnummer met een flinke scheut boogie woogie door het swingende pianowerk van Bala Pradal. Jacker steelt de show met zijn messcherpe gitaarspel. El Dia De Los Muertos is een, wat mij betreft, niet geslaagde poging om rauwe rhythm & blues te mengen met Mexicaanse invloeden. Dit nummer wil maar niet bij mij indalen door het toch wat onbenullige karakter. Daarna gaan de mannen gelukkig weer onverdroten voort met rauwe r&b in No Second Round, in de vorm van een loom swingende rocker. De slowblues Tired Of It All heeft een mysterieus dreigend geluid, mede door het golvende spel van Jacker.
Onweerstaanbaar roffelende drums leiden Watch Out in. Een super swingend instrumentaal nummer waarin de huilende harmonica en de gemene gitaar om de hoofdrol vechten. De rauwe swinger Swingin’ High And Low heeft een behoorlijke portie soul, hetgeen bij Dr. Feelgood ook vaak het geval was. Met een titel als Link Wray kijk je niet vreemd op dat er de nodige Link Wray licks in de loeiharde rocker verstopt zitten. New York City opent als een piano b oogie en gaat daarna verder als een onstuimige r&b rocker.In de stomende rocker Get Along toont gitarist Jacker wederom een staaltje van zijn kunnen en dat is wederom zeer indrukwekkend.
Uiteraard mag op dit album een Dr. Feelgood nummer niet ontbreken en dat gebeurt in de afsluiter No Mo Do Yakamo.

De Dr. Feelgood traditie wordt met dit album van de Franse Shaggy Dogs op een zeer respectvolle en indrukwekkende wijze in leven gehouden!!!

01. Blues Steady