Seth Walker – Gotta Get Back
Format: CD / Label:
Royal Potato Family
Releasedatum:
2 september 2016

Tekst: Fons Delemarre

Seth Walker maakt aanstekelijke, vrolijke, zonnige muziek. Een kruising tussen James Hunter en Jack Johnson; zoiets. Maar dan wel met een flinke scheut singer-sonwriterfeel, soul en blues erbij. Dat was in ieder geval zo ten tijde van het prachtige album ‘Leap Of Faith’ (2009). Sindsdien verschenen nog drie andere albums en altijd overheerste dat feel-good gevoel. Nu is er dan ‘Gotta Get Back’ en slaat Walker deels een andere richting in. Een begenadigd liedjesschrijver was hij altijd al, maar nu lijkt het wel of hij te veel wil laten zien hoe goed hij daar in is. Zo nu en komt hij daarmee gevaarlijk dicht in de buurt van gekunstelde, beetje croonen-achtige muziek. Nummers als Back Around en Call My Name missen de zo kenmerkende lichtvoetigheid en opgewektheid van veel van zijn vorige nummers. Natuurlijk, High Time, Fire In The Belly , Way Past Midnight en Turn This Thing Around (reggae) zijn vrolijke wijsjes. Maar Back Around en Call My Name zijn wat mij betreft weliswaar knap gecomponeerd, maar vooral te serieuze, gospelachtige muziek, die een beetje sloom klinkt. Dat effect wordt nog versterkt door de nogal obligate strijkers (enkele familieleden van Walker) die er tegenaan gezet worden. Dat is ook het geval in het Evis Costello-achtige The Sound Of Your Voice. Als Walker dan in Movin’ On ook nog wat elektronische handclaps gebruikt kan het uptempo Way Past Midnight het album eigenlijk niet meer echt redden. Zoals wel vaker gebeurt, hinkt ook Walker’s cd op te verschillende gedachten om als eenheid te kunnen overtuigen. Jammer, want Seth Walker is een prima zanger met veel ideeën en een fraaie stem. Titelnummer Gotta Get Back laat gelukkig horen dat Walker beide muzikale stijlen (vrolijk, opgewekt vs. knap gecomponeerd) ook kan combineren. Aan de producer van zijn volgende album de schone taak Walker weer als één te laten klinken.

01. High Time
02. Fire In The Belly
03. Back Around