Seth Walker – Are You Open ?
Format: CD – LP – Digital / Label: Royal Potato Family
Releasedatum: 15 februari 2019

Tekst: Jurgen Bakker

Een mijlpaal voor Seth Walker dit jaar. Met ‘Are You Open?’ heeft hij zijn tiende studioalbum uitgebracht.En op dit tiende album blijkt de bron van inspiratie nog lang niet leeg te zijn bij deze singer-songwriter.

Walker kenmerkt zich door zijn soulvolle gitaarsound en warme sfeervolle muziek. Dankzij producer Jano Rix heeft ook deze plaat een mooi dik en vol geluid.Op ‘Are You Open?’ is het wederom een fijne mix van blues, soul, en jazz geworden.Maar op creatief gebied daagt Walker zich dit keer nog een beetje extra uit. Het schrijfproces voor dit album verliep namelijk op een andere manier dan Walker gewend is. In plaats van tekst en melodie, ontstonden deze nummers vanaf de ritmes. Dit is duidelijk terug te horen want veel nummers hebben een sterk swingende groove.
Bij Giving It All Away en Inside creëert dat een echte jazz feel, maar nummers als All I Need To Know en Hard Road brengen de luisteraar richting Havana; de plek waar Walker veel tijd heeft doorgebracht in aanloop naar dit album. Met wat hulp van Rix bevat ‘Are You Open?’ meer funk en reggae invloeden. De blues en roots elementen zijn zeker niet verdwenen maar de plaat heeft hierdoor wel een ander geluid dan voorganger ‘Gotta Get Back‘. Een ander geluid, een andere ‘vibe’, maar Walker maakt het zich helemaal eigen en het resulteert in een verbreding van zijn creativiteit.

De combinatie van Caribische grooves en Walker’s gitaarspel werkt dan ook prima. Daarnaast zijn er momenten dat Walker zelf met zijn gitaar het voortouw neemt. De titelsong Are You Open? is daar een goed voorbeeld van. Maar ook Something To Hold en slotnummer Magnolia laten Walker’s verfijnde gitaarspel horen. Dit zijn de rustigere nummers, maar echt somber wordt het nooit. Mede door de warme sfeer die Walker in zijn muziek neerzet, en al helemaal met swingende ritmes, voelt elk nummer toch vooral aangenaam en opgewekt aan. Alleen op No More Will I overheerst de serieuze, licht gefrustreerde, toon. Aanleiding hiervoor is het huidige presidentschap in de VS. Het levert in ieder geval deze mooie protestsong op.

Seth Walker staat na negen albums open voor vernieuwing en verbreding van zijn horizon. Dat heeft op deze plaat goed uitgepakt. Walker is een hele consistente artiest die geen slachtoffer wordt van herhaling en gebrek aan creativiteit. Hij behoudt al zijn kwaliteiten en weet daar zelfs meer stijlen aan toe te voegen. Op deze manier mogen er nog wel tien albums volgen.

01. Giving It All Away
02.Inside
03. All I NeedToKnow