Recensie: Seth Lee Jones – Live At The Colony

Seth Lee Jones – Live At The Colony
Format: CD – Digital / Label: Horton Records – Continental Record Services
Releasedatum: 21 september 2018
Bestel CD

We hebben er weer een nieuwe gitaarheld bij en wel in de persoon van Seth Lee Jones! Een gitarist, zanger en gitaarbouwer, oorspronkelijk uit Tulsa, OK, en tegenwoordig neergestreken  in Californië. Wat hem zo bijzonder maakt is, dat hij een zeer eigen geluid heeft waarin hij allerlei gitaristische (!) invloeden uit het verleden in zijn eigen stijl weet te vermengen.
Zo kom je op dit in The Colony, Tulsa, opgenomen live album bijvoorbeeld invloeden als Roy Buchanan, Jimi Hendrix, Jeff Beck, Billy Gibbons en Pat Travers tegen. En dat lijkt mij toch niet verkeerd voor ons bluesrockers!

Het album opent met de klassieker Key To The Highway, dat al door menig bluesrock artiest is opgenomen. In Seth’s uitvoering is er sprake van een shuffle met brandend, broeierig gitaarwerk. Naast staccato spel laat hij zijn gitaar ook flink huilen, priemen en zelfs jazzy klinken. En als dan ook nog eens blijkt dat Seth een rauwe bluesstem heeft kan het helemaal niet meer stuk! Zijn band bestaand uit Bo Hallford (bas) en Matt Teegarden (drums) ondersteunt hem op een prima wijze.
De cover van Muddy Waters’ Long Distance Call is ook zeer bijzonder. Dat gebeurt gelijk al in het intro met roffelende drums en zwevend gitaarwerk. Daarna opent een slowblues met Buchanan-achtig gitaarwerk, dus huilend en fluitend. Door de rauwe zang en het harde, avontuurlijke gitaarwerk zullen fans van bijvoorbeeld Pat Travers ook heel blij kunnen worden. De bluesballad Payday is voorzien van warm en tegelijkertijd snijdend hard gitaarwerk waarin invloeden als Jeff Beck, Link Wray, Roy Buchanan en Jimi Hendrix voorbij komen. Ik moest bij dit nummer aan “Sleepwalk” van Santo & Johnny denken.
Shake Your Tree drijft op een Bo Diddley beat waarover Seth zijn bijtende staccato riffs op ons los laat. De slowblues Hard Times is een Ray Charles nummer, dat door Seth zeer soulvol gezongen wordt. Het gitaargeluid is in dit nummer warm golvend, haast jazzy terwijl er in de solo weer Roy Buchanan en Hendrix invloeden binnen komen.
110 is de funky afslsuiter van dit album. Hier heeft Seth weer een gitaargeluid a la Billy Gibbons terwijl het hele nummer sowieso aan het blueswerk van ZZ Top doet denken.

Zonder overdrijven durf ik te zeggen, dat dit album zeer verplichte kost is voor iedereen, die zich maar een bluesrocker durft te noemen.

01. Key To The Highway