Recensie: Sean Chambers – Welcome To My Blues

Sean Chambers – Welcome To My Blues
Format: CD – Digital / Label: American Showplace Music
Releasedatum: 19 oktober 2018

Sean Chambers is een bluesgitarist die zoals zovele zijn carrière begonnen is bij een van de grootheden uit vervlogen tijden, in dit geval Hubert Sumlin. Daar was hij gitarist en bandleider van 1998 tot 2003. In 2003 bracht hij zijn eerste solo album uit die goed werd ontvangen en de weg vrijmaakte voor zijn solocarrière. Daar is hij nu aanbeland bij zijn zevende cd ‘Welcome To My Blues’. Net als zijn vorige, erg succesvolle cd ‘Trouble & Whiskey’ is deze cd geproduceerd door Ben Elliot bekend van zijn werk met o.a. Eric Clapton, Keith Richards, Billy Gibbons.

Zijn nieuwe album kent acht eigen nummers en een drietal covers: Luther Allison’s Cherry Red Wine, T bone Walker’s All Night Long en Boxcar Willie van John Ginty die ook de keyboard partijen voor zijn rekening neemt. Met verder Todd Cook op bass, Moe Watson op drums en special guest: Jimmy Bennett, slide guitar en backing vocals op One More Night To Ride.

Met de titel- en openingstrack Welcome To My Blues weet je meteen wat je te wachten staat. Een Caribisch aandoende shuffle vol gitaarwerk, niet raar voor een gitarist van dit kaliber, de hele effectendoos gaat open in de solo’s. Black Eyed Susie, een vette roadsong met een toffe slide. Luther Allison’s Cherry Red Wine, is een slowblues waarin een gitarist zich kan uitleven, en dat doet Sean Chambers hier, alle registers gaan open en het moet gezegd hij volgt het origineel zeer nauwgezet. Een andere top track is One More Night To Ride met Jimmy Bennet die een fantastische wah wah slide uit zijn gitaar tovert, wat tot gevolg heeft dat Sean in de navolgende nummers er voor zichzelf ook een schepje bovenop doet. Red Hot Mama en You Keep Me Satisfied zijn puike bluesrockers.
In slowblues nummers komen de echte gitaarbeulen boven drijven, zo beloofd het intro Keep Moving On veel en dat logenstraft zich niet met een dikke solo en een vet outro, een slowblues zoals het hoort. In T-Bone Walker’s All Night Long geeft Sean in tegenstelling tot Cherry Red Wine er toch meer zijn eigen draai aan, ondersteunt door een fijn basloopje en een vette Hammond solo gaan alle registers nog een keer los.

Zo naar het einde van het jaar toe wordt de lijst met fijne bluesplaten alleen maar langer en dat is goed, Sean Chambers – Welcome To My Blues.

01. Welcome to My Blues
02. Black Eyed Susie