Recensie: Scott Sharrard – Saving Grace

Scott Sharrard – Saving Grace
Format: CD – Digital / Label: We Save Music
Releasedatum: 21 september 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Scott Sharrard, geboren in Michigan op 28 december 1976, is vooral bekend als de lead gitarist en musical director van de Gregg Allman Band. Maar zijn muzikale reis als gitarist, zanger, liedjesschrijver, bandleider, producer en arrangeur begon al lang voor zijn samenwerking met Allman.

Sharrard’s muzikale carrière begon toen hij jazz studeerde aan de High School for the Arts in Milwaukee, Wisconsin. Hij speelde en zong ’s avonds in een lokale club met sessiemuzikanten die op hun beurt speelden of hadden gespeeld met onder andere B.B. King, Otis Redding, James Brown, Jimi Hendrix en Howlin’ Wolf. Van hen leerde hij de fijne kneepjes van het vak. Op zijn vijftiende nam zijn vader hem mee naar een blues pub waar hij singer-songwriter Stokes ontmoette en die vanaf dat moment zijn mentor werd. Hij had zelfs het geluk er nog een tweede mentor bij te krijgen; zanger en gitarist Willie Higgins. Niet lang daarna leerde hij twee leden van de band van Muddy Waters kennen; drummer Willie ‘Big Eyes’ Smith en pianist Pinetop Perkins. Sharrard jamde regelmatig met hen.
In 1996 verhuisde de toen twintig jarige bluesgitarist naar New York met één van zijn vrienden waarmee hij de band ‘The Chesterfields’ vormde.

‘The Chesterfields’ brachten in totaal drie albums uit voor de band in 2002 uit elkaar ging en Sharrard zijn eigen weg vervolgde. Hij bleef liedjes schrijven en opnemen en kwam in 2005 met zijn eerste solo plaat ‘Dawnbreaker’. Hij werkte tevens samen met bassist Jeff ‘The Claw’ Hanley, drummer Diego Voglino en de multi-instumentalisten Moses Patrou en Jay Collins met wie hij later, in 2013, onder de naam ‘Scott Sharrard & The Brickyard Band’, een cd zou opnemen. Collins, die zelf saxofoon speelde bij de Gregg Allman Band, zorgde er uiteindelijk voor dat Scott in 2008 auditie kon doen bij de Gregg Allman Band. Hij werd aangenomen als de nieuwe leadgitarist.
Ondertussen bracht Scott zelf nog eens twee solo albums uit, ‘Analog/Monolog’ (2008) en ‘Ante Up’ (2009). Alsof hij het nog niet druk genoeg had vormde hij in 2011 samen met drummer/vocalist Randy Ciarlante (The Band, Levon Helm) en Hammond B-3 speler Bruce Katz (Gregg Allman Band) het powertrio CKS waarmee hij regelmatig optrad in New York en in de regio Hudson Valley.

Bijna tien jaar lang was Sharrard de rechterhand van Gregg Allman.  Niet alleen als zijn gitarist en zanger, maar ook als muzikaal regisseur en co-schrijver. Gregg was zelfs zo onder de indruk van zijn schrijftalent dat de Gregg Allman Band twee van zijn nummers live speelden: Endless Road en Love Like Kerosene. Ook voor Allman’s laatste studioalbum ‘Southern Blood‘ dat vorig jaar uitkwam, schreef Sharrard mee aan enkele nummers. ‘Southern Blood’ leverde de band twee Grammy nominaties op.

Een jaar na ‘Southern Blood’ komt Scott zelf met ‘Saving Grace’, zijn vijfde solo plaat en de eerste sinds het overlijden van Gregg vorig jaar mei. Het mooie is dan ook dat dit album het laatste liedje bevat dat Allman schreef. Het was wederom een co-schrijverschap tussen hen. Everything A Good Man Needs verdient dan ook een bijzondere aanpak moet Sharrard gedacht hebben. Hij nodigde blues grootheid Taj Mahal uit om het nummer te vertolken. Een betere keus is er niet. Vanaf de eerste noot raakt hij meteen met zijn donkere soulvolle stem. Als je dan vervolgens ook nog eens gerenommeerd funk drummer Bernard Purdie (bekend door zijn werk bij onder andere James Brown, Jeff Beck, Aretha Franklin, Miles Davis, Quincy Jones, Steely Dan en The Rolling Stones) vraagt om de drumpartijen voor zijn rekening te nemen, dan zit het helemaal goed. Everything A Good Man Needs is een zeer waardig en mooi eerbetoon geworden aan Gregg Allman.
Om het album nog meer body en soul te geven trommelde hij voor de opnames (in de FAME studio’s in Muscle Shoals, Alabama) drie leden van de Hi Rhythm Section en drie befaamde Muscle Shoals sessiemuzikanten op om hem te helpen. Al deze muzikanten bij elkaar zorgen voor een zeer divers pallet aan kleuren en klanken en weven dit perfect samen tot één mooi geheel.

De innige samenwerking met Gregg werpt zeker z’n vruchten af op de kwaliteit van Sharrard’s werk. Zijn sound is volwassener en bovendien voller en ronder geworden. Er zit meer gelaagdheid in de songs en de muziek spreekt meer. Dat Sharrard ook veel naar Duane Allman en in het algemeen naar de Allman Brothers heeft geluisterd, is duidelijk te horen aan de Southern rock invloed in zijn muziek en aan het goede slide gitaarwerk dat best wat weg heeft van Duane’s spel. Faith To Arise, oorspronkelijk van rockzanger Terry Reid, is daar een goed voorbeeld van.
Daarnaast blijft Sharrard ook bij zijn oorspronkelijke geluid door de Southern rootsrock te combineren met blues, klassieke R&B, soul en funk. Dat begint al met de energieke en funky opener High Cost Of Loving You waarin al deze muziekstijlen bij elkaar komen. Het zet meteen de toon voor de rest van de plaat.
Een juweeltje is ook de titeltrack, verpakt in een dramatische slowblues waarmee Sharrard niet alleen met zijn jankende gitaar, maar zeker ook met zijn stem, je werkelijk kippenvel bezorgt tot op het bot. Sowieso is zijn zang zijn tweede geheime wapen na zijn voortreffelijke blues- en slide gitaarspel. Zijn stem bevat namelijk ongelooflijk veel soul, iets dat maar weinig blanke zangers echt bezitten. Hij komt direct binnen en je gelooft hem meteen.

De jaren naast Gregg Allman hebben Scott goed gedaan. Het heeft ervoor gezorgd dat ‘Saving Grace’ zijn meest volwassen, dynamische en overtuigende plaat is tot nu toe.

01. High Cost Of Loving You
02. Faith To Arise