Foto Recensie: Savoy Brown – Witchy Feelin´

Savoy Brown – Witchy Feelin´
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Ruf Records
Releasedatum: 25 augustus 2017

Als je het over een bluesband hebt die het langst bestaat dan kom je waarschijnlijk uit bij Savoy Brown, of eigenlijk Kim Simmonds. Deze blues legende is de enige vaste factor binnen Savoy Brown. De lijst van andere bandleden is eindeloos lang en hoewel de huidige bezetting Pat Desalvo (bass), Garnet Grimm (drums) en vaste engineer Ben Elliott als sinds 2009 bestaat hebben meer dan honderd muzikanten deel uit gemaakt van Savoy Brown sinds 1965.

Op, voor zover ik heb kunnen tellen, hun veertigste album ‘Witchy Feelin´ laat Savoy Brown horen nog niets aan presence te hebben ingeboet. Het lijkt wel alsof de jaren geen vat hebben op het kraakheldere gitaarspel van Kim Simmonds. Voor blues liefhebbers die zoals ik zelf Savoy Brown niet zo goed kennen is het onbegonnen werk deze cd af te zetten tegen het oeuvre van Savoy Brown. Ik beoordeel deze cd op zijn eigen merites, vind ik het iets, word ik er door gegrepen.

Op ‘Witchy Feelin´ speelt het duistere een belangrijke rol, of zoals Kim Simmonds zelf zegt “Blues has always dealt with themes of the Devil, witchcraft and so forth, and I’ve always written songs along those lines”. Dat duistere komt wel naar voren op deze cd. Het geheel heeft net dat swampy randje en met de donkere en duidelijk wat ouder stem van Kim Simmonds hoor je iemand als Tony Joe White, de swamp bluesman bij uitstek.

De cd opent sterk met Why Did You Hoodoo Me en verraad met Living On The Bayou meteen waar Savoy Brown de inspiratie vandaan haalt. I Can’t Stop The Blues, het verlies van een geliefde is een thema waar mening bluesnummer over gemaakt is. Maar het zijn de sterke riffs en het knisperende gitaarsologeluid die het een onweerstaanbaar nummer maken. De titeltrack Witchy Feelin´is een slowblues doorspekt met fijne gitaarspel en een duistere tekst neemt je op sleeptouw. Guitar Slinger, zou een autobiografisch lied kunnen zijn of zoals hij zelf zegt “I wrote a song about seeing a great guitar player in an old country bar – as I did”. Dit sterk gitaar gedreven nummer laat horen dat de jaren nog geen vat op zijn spel hebben. Vintage Man past ook in die stijl en gaat over een man die net als hijzelf niet verandert als je ouder wordt.

Met Can’t Find Paradise, Thunder Lighting And Rain, en Close To Midnight produceert Savoy Brown een afsluitend geheel van deze cd die mij althans wel een stukje dichter bij “paradise” brengt. Je meevoerend op subtiel gevarieerd en dan weer krachtig gitaarspel neemt Kim Simmonds je mee en laat hij horen nog jaren aan de top van de hedendaagse blues te kunnen staan.

Chapeau voor de 70-jarige Kim Simmonds die met zijn Savoy Brown al 52 jaar aan de weg timmert en hier weer een hoogstaande cd produceert.

Track list:
01. Why Did You Hoodoo Me