Recensie: Saudia Young – Unlovable

Saudia Young – Unlovable
Format: LP – Digital / Label: Singapore Records
Releasedatum: 15 juli 2018

We hebben er weer een prima blueszangeres bij en wel in de persoon van Saudia Young. Zij werd geboren in New York en verblijft momenteel in Berlijn. Haar nieuwe album werd opgenomen met de hulp van Thilo Hornschild (gitaar), Tex Morton (gitaar), Puck Lensing (contrabas) en Carsten Liedtke (drums). Het geluid op dit album is een mengsel van rhythm & blues, blues en rockabilly.

Het openingsnummer Unlovable lijkt terug te grijpen naar het jaren 50 rhythm & blues geluid. Denk daarbij richting Ruth Brown. De zang van Saudia klinkt hier lekker sensueeel en het nummer drijft op de lome boppende contrabas en het gemeen schurende gitaargeluid. No Fun is een erg verrassend cover van een Stooges (Iggy Pop!) nummer. Dat nummer krjjgt hier een rauwe funky bluesbehandeling waarin Saudia fel van zich af bijt. De gitaar schuurt en brandt. Daarna is het tijd voor een zwoele jazzy shuffle in de vorm van Let’s Pretend waarin Saudia zich als een vis in het water lijkt te voelen. Let ook eens op het Wes Montgomery-achtige gitaarwerk. Hey Baby is een messcherp rockende bluesshuffle met priemend Jimmie Vaughan-achtig gitaarspel. Een soepel swingend nummer met smachtende zang. Messing With The Kid is een cover van de Junior Wells klassieker, die een funky snijdende uitvoering krijgt terwijl de Bo Diddley klassieker You Cant Judge A Book By Its Cover een uitbundig pompende versie krjgt met “coole” zang. Chicks Go Crazy is een smerig boppende boogie met brandende fuzzgitaar en huilende harmonica. No Good Lover is een minder bekende cover van een Mickey & Sylvia nummer waarin Saudia een duet aangaat met Tex Morton. In een fel boppend bluesy rockabilly nummer met priemende gitaarinjecties en een splijtend harde gitaarsolo. Blind is een lui voortsluipend nummer met een jazzy geluid waarin de sensuele zang van Saudia prima tot zijn recht komt.
Tot slot volgt het luchtig voortboppende Violence met hard priemende en twangende gitaar.

De albumtitel ‘Unlovable’ doet dit album totaal geen recht! Ik vind dit album namelijk zeer “lovable”!!!

01. Unlovable