Recensie: SaRon Crenshaw And Blind B’ & The Visionairs – Goin’ To Get Deep!

SaRon Crenshaw And Blind B’ & The Visionairs  – Goin’ To Get Deep!
Format: CD / Label: Blind Bee Records
Releasedatum: 9 juni 2017

Tekst: André Wittebroek

SaRon Crenshaw was mij totaal onbekend totdat er video’s op internet verschenen van een optreden in Nederland. Het bleek dat Bart Kamp hem had ontdekt in New York en hem naar Nederland had gehaald voor enkele optredens en  cd-opnames. Toen Bart met Monti Amundson in Bluesmoose Café speelde heb ik hem gevraagd om een exemplaar van ‘Goin’ To Get Deep!’ mee te nemen en er een gekocht. Bart vertelde dat hij  de cd in eigen beheer heeft opgenomen en er in eerste instantie vijfhonderd  exemplaren van gemaakt zijn. De cd is live opgenomen in de Berkelse Bluesclub en het geluid is prima.

Het is een prachtige cd geworden met heerlijke ‘old school’ blues. Geen knallende, harde solo’s maar heerlijk bluesy gitaarwerk waarop de warme, soepele stem van Saron perfect gedijt. Hij wordt bijgestaan door  Bart Kamp op bas, Patrick Cuyvers op Hammond en piano en Frank Duindam op drums. SaRon heeft twee nummers, Guitarman en Tight Cranky And Loose zelf geschreven, de andere zeven zijn covers.

De cd opent met de heerlijke slowblues Don’t Roll Your Eyes met puntig gitaarspel, mooie baslijnen,  Hammond en strak drumwerk. Het uptempo The Moon Is Full heeft een lekker ritme waarin  bas en drums  in combinatie met het Hammondspel voor een fijne groove zorgen, waarop het funky gitaarspel excelleert.  Lie To Me heeft een jazzy touch en SaRon’s stem past er prima beetje, beetje diep, warm. Lekker swingend nummer. De ballade Feels Like Rain wordt zeer ingetogen gezongen, met koortje, en gespeeld zoals het hoort bij zo’n song. Dan gaat het funky verder met Guitar Man. Funky gitaarintro overgaand in een topgroove waarin het orgel de toon zet met heerlijk samenspel met de ritmesectie  en  waarin gitaar en Hammond lekker duelleren. Bij 44 Blues een puntig gitaarintro, klappend publiek en solozang waarna de band invalt, gewoon heerlijke blues. De band wordt geïntroduceerd voor het nummer Old Love. SaRon’s stem draagt dit nummer op een geweldig gevoelige manier: emotioneel , ingetogen gezongen met passende begeleiding. Kippenvel!  De voetjes gaan van de vloer op de funkyblues Tight, Cranky & Loose. ” Are you ready to party?  vraagt SaRon voor het laatste nummer en zet  het overbekende Wang Dang Doodle in en spoort het publiek aan tot meezingen waarna het eindigt in een mooie solo.

Een prachtige cd met heerlijk  authentiek blueswerk zoals men die niet zo vaak meer hoort. Het is vaak bluesrock wat de klok slaat, ook prachtig, maar dit is meer de ‘originele’ blues. Verplichte aanschaf voor de liefhebbers van prima blues!

01. Don’t Roll Your Eyes (Artie ‘Blues Boy’ White)
02. The Moon Is Full (Albert Collins)
03. Lie To Me (Brook Benton/Singleton)