Recensie: Sarah Shook & The Disarmers – Years

Sarah Shook & The Disarmers – Years
Format: CD – LP – Digital / Label: Bloodshot Records
Releasedatum: 6 april 2018

Als op een album bittere teksten verpakt worden in warm klinkende, ouderwetse, country klanken mag je gerust spreken van een bitterzoet album. En met ouderwets klinkende country bedoel ik country die niet te gelikt is maar wel voorzien van wat pittige rock elementen. Country met een “bite” dus. En dit alles is te horen op het tweede album van Sarah Shook & The Disarmers uit Chapel Hill, North Carolina.
Naast Sarah op zang en gitaar bestaat de band uit Eric Peterson op gitaar, Aaron Oliva op contrabas, Phil Sullivan op de pedal steel en John Howie op drums. Muzikanten die een muzikaal verleden hebben in bands als Two Dollar Pistols, The dB’s en The Flyin’ Mice. Gezien haar teksten is het Sarah nou niet bepaald voor de wind gegaan in de liefde. De één na de andere liefdesbreuk komt voorbij met de daarbij behoren gevolgen voor Sarah zoals zuipen en wanhoop.

Dat wordt bijvoorbeeld verwoord in Over You met een tekst als “what’s left of us is just another needle in the vein”. En dat vormgegeven in een warm intiem swingend countrynummer. Na de naald gaat Sarah in The Bottle Never Lets Me Down over op de fles in een, logisch, zwalkend nummer met een donker bluesy geluid. Parting Words is nog zo’n bitterzoet nummer over een wederom op de klippen gelopen relatie. Het betreft hier een vriendin dus dit is een mooi voorbeeld van de zogeheten “queer country”. De beide gitaristen stelen trouwens de hoofdrol in dit nummer. In de countrybilly van Damned If I Do, Damned If I Don’t geeft Sarah aan dat zij er ook niets aan kan doen, dat ze zich te pletter zuipt tot in de laatste uurtjes om een onmogelijke liefde te vergeten. Een titel als Heartache In Hell voorspelt natuurlijk wederom niet veel goeds. En de oorzaak voor alle ellende in dit langzaam wiegende nummer is….liefdesverdriet.
De oplossing? Jezelf verzuipen in de whiskey. Althans, volgens Sarah.

Liefhebbers van de wat rauwere country a la Steve Earle of K.D. Lang in haar beginjaren met haar Recliners, zouden zichzelf eens lekker kunnen verwennen met dit prachtige wrange roots album.

01. Good As Gold