Sarah Gillespie – Wishbones
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Pastiche Records
Releasedatum: 27 oktober 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

Geen familie van de legendarische trompettist. Noch de nieuwe Bob Dylan, Tom Waits of Joni  Mitchell zoals ze op internet vaak wordt genoemd. Eerder een slim gekozen artiestennaam (of toeval als het hier gaat om haar eigen naam) en mooie overeenkomsten met haar favorieten artiesten. Een zangeres die haar eigen mengsel maakt van verschillende stijlen, hierin vergelijkbaar met collega’s als Dayna Kurt en Eileen Jewel.

Enige naspeuring op het internet levert de informatie op dat Sarah Gillespie al wat jaren aan de weg timmert. Redelijk onder de radar van het grote publiek bracht ze al vier eerdere albums uit. De officiële bio vermeldt ook behaalde studies in filosofie, literatuur en politieke studies. Inclusief een beatnick tussenjaar met het reizen door de Verenigde Staten.

In eerste instantie lijkt het album voorbij te gaan als sad uptempo, liedjes over verlies, liefde en dankbaarheid voor de gewonnen levenslessen. Maar met ieder voorbijgaand nummer openbaart de zangeres zich als een “Nighthawk” wiens personages permanent op het grensgebied van de nacht en het ochtendgloren leven. Tegen de achtergrond van jazz en blues zoeken zij een weg door het leven in al haar schoonheid als ongemakken.

Opvallende bezongen onderwerpen zijn de vermoede Russische verkiezingsinmenging en de Brexit. Verbazingwekkend dat onrustige als even complexe tijden als de onze redelijk klein zijn terug te brengen in een lied van een paar minuten.

Voor de fans van Dayna Kurtz, Eileen Jewel, Norah Jones, Emmylou Harris een verplichte aanschaf. Eigenlijk voor iedere muziekliefhebber een aanrader.

01. Russian Interference
02. Coup D’Etat