Recensie: Sara Morgan – Average Jane

Sara Morgan – Average Jane
Format: CD – Digital / Label: River Delta
Releasedatum: 26 januari 2018

In de persoon van Sara Morgan is er weer een zangeres opgestaan, die het met name in de USA goed zal gaan doen in de countrycharts. Dat wil trouwens niet meteen zeggen dat we hier te maken hebben met weer zo’n suikerzoete countryzangeres. Sara Morgan uit Southeast Arkansas heeft namelijk een stem, waarin behoorlijk wat soul en blues te horen is.
Op dit album wordt ze o.a. bijgestaan door haar vaste gitarist Pastor Carl Butler en engineer Chuck Ainley.

Het album begint met The Boots, een lekker wiegende countryshuffle met, uiteraard, een romig zwevende pedalsteel. Sara’s zang klinkt hier lekker brutaal en rauw en haar statement in dit nummer is “the men may wear the pants…I wear the boots”! Boy Don’t Get That Girl gaat meer richting de countrypop in een stijl die wij in ons land van Ilse Delange kennen. Hier klinkt de zang iets meer zoetgevooisd.
More Than One Horse is een stuk pittiger. Dit haast honky tonk-achtige nummer doet, qua zingen, aan Shania Twain denken. Eén van de prijsnummers van dit album is That Kind Of Man, dat slechts bestaat uit zang en bluesy akoestische gitaar. Sara bewijst hier dat ze de blues ook prima aan kan. De single van dit album is Never Been To Nashville en dat is dan ook een gepolijst countrypop nummer in de Dolly Parton stijl. Daarentegen is Thrown een ouderwets swingend countrynummer in de stijl van Loretta Lynn waarin de pedalsteel de show weer steelt. In de ballad Sick Of Sayin’ Goodbye is het geluid van krakend en tikkend vinlyl te horen. Het nummer bestaat slechts uit zang en akoestische gitaar en op het eind nog hemelse harmonyvocals. Have To Have It All is een countrypop nummer met een melodie, die zo verdomd bekend klinkt en waarvan ik maar niet kan achterhalen waar dat nou op lijkt! Een commercieel maar niet gelikt nummer.
In de ballad Proud zit een flinke hoeveelheid soul verstopt in de zang en in de afsluiter Average Jane komt Sara in de buurt van de hillbilly geluiden van Wanda Jackson.

Sara Morgan is zeker geen “average” artieste. Zij heeft gelukkig nog een puur, ongepolijst eigen geluid. En nu maar hopen dat dat zo blijft!

01. The Boots