Recensie: Santana – IV

SANTANA IV reunites legendary band lineup - new studio album out April 15, 2016 (PRNewsFoto/SANTANA)

Santana – IV
Format: CD-LP / Label: Santana IV Records

Releasedatum: 15 april 2016

Tekst: Gerrit Schinkel

Carlos Santana richtte in 1966 samen met bassist David Brown en toetsenist Gregg Rolie de Santana Blues Band op. In 1968 maakte de groep zijn debuut in The Fillmore. De grote doorbraak kwam in 1969 toen Santana optrad op het bekende Woodstock Festival. In datzelfde jaar verscheen ook het eerste album ‘Santana’. In 1973 volgende hun tweede album ‘Abraxas’ met de hits Black Magic Woman en Oye Como Va. Een jaar later bracht de band het album ‘Santana III’ uit. Maar al snel kwamen er flinke rimpels in de Santanavijver. Drank, drugs en muzikale meningsverschillen waren er de oorzaak van dat er flink wat mutaties in de samenstelling van de band ontstonden. Menig lid vertrok en Carlos Santana ging ook een iets andere muzikale richting op.

Maar als een grote verrassing is Santana nu weer helemaal terug. Met een spiksplinternieuw album. Alsof er in de tijd tussen 1971 en 2016 niets is gebeurd verscheen deze maand het album ‘Santana IV’,  met vrijwel de originele bezetting uit 1971. Dus met gitarist Carlos Santana, gitarist Neal Schon, leadzanger en toetsenist Gregg Rolie, drummer Michael Shrieve en congaspeler Michael Carabello. Alleen bassist David Brown en percussionist José “Chepito” Areas ontbreken.

En de band stelt niet teleur met deze sprong terug in de tijd. De herkenbaarheid straalt er vanaf. Meteen al bij de eerste klanken van Yambu is de vertrouwde sound van de oer Santana hoorbaar. De vlammende gitaarduels die Carlos Santana en Neil Schon uitvechten in snelle rockers als Shake It, Freedom In Your Mind, Caminando en Echizo. Gregg Rolie met zijn formidabele orgelsolo’s  in Anywhere You Want To Go, Choo choo, All Aboard en Leave Me Alone. De uitstekende ritmesectie die je helemaal terugbrengt in de bekende latin sferen. Gastzanger Ronald Isley neemt de leadzang voor zijn rekening in Love Makes The World Go Round en Freedom In Your Mind. Zijn stem doet me denken aan Jack Bruce en aan Curtis Mayfield. Naast snelle latinrockers staan er ook een aantal min of meer psychedelische nummers op het album, zoals Fillmore East, dat in feite een grote jamsessie is, en het instrumentale orkestrale You And I. Een van de hoogtepunten is Sueños. Prachtige akoestische gitaarklanken afgewisseld met lyrische gitaarsolo’s tegen de achtergrond van het orgel van Rolie. Blues Magic is een prachtige slowblues in de stijl van de oude Fleetwood Mac met slepende gitaarsolo’s in een bad van orgeltonen. De stem van leadzanger Gregg Rolie doet met hier ook sterk denken aan Peter Green. De geest van Jingo, hun eerste single uit 1969, is weer helemaal terug in het feestelijke tropische en swingende Come As You Are. Wie bij dit nummer stil kan blijven zitten moet snel naar de dokter want die mankeert dan echt wat aan zijn oren. Het album wordt psychedelisch afgesloten met Forgiveness. Zweverig bezwerende zang op een bed van gitaarsolo’s.

‘Santana IV’ laat oude tijden herleven. Na 45 jaar is er eindelijk een opvolger van Santana III.  Ruim 75 minuten genieten.

01. Yambu
02. Shake It