Recensie: Sammy Hagar – Sammy Hager & Friends

Sammy Hagar - Sammy Hager & Friends

Sammy Hagar – Sammy Hager & Friends
Release: September 2013. Label: Frontiers Records

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl)

De 66 jarige van Libanese, Italiaanse en Ierse afkomst, zanger en gitarist Samuel Roy “Sammy” Hagar, alias The Red Rocker heeft zijn sporen in de rockwereld ruimschoots verdiend met onder meer een reeks albums onder eigen naam en frontman bij hardrock groepen zoals Montrose, Van Halen en Chickenfoot, Sammy heeft in de loop der jaren kennelijk veel vrienden gemaakt in de muziekbusiness, waarvan een aantal meespeelt op deze niet onaardige CD. De stem van Sammy klinkt overigens nog wonderbaarlijk goed na al dat rockgeweld van de afgelopen decennia.

In het eerste nummer Winding Down komt vriend Taj Mahal aan bod. Een bluesy nummer met mooi gitaarwerk en karakteristieke zang van Sammy. De stevige blues vindt een vervolg met Not Going Down, met de vrienden uit zijn Montrose tijd: Bill Church (bas) en Denny Carmassi (drums) met stuwend bas- en drumwerk. Dan volgt een bluesy en gospelachtige uitvoering van het Depeche Mode nummer Personal Jesus. Daar zullen de meningen over verdeeld zijn, maar ik vind het mede door het artistieke gitaarwerk niet onaardig klinken. In Father Sun komen veel muziekstijlen samen: New Orleans style zydeco, rock en wat country met prachtig accordeonwerk van Andre Thierry en James DePrato op mandoline en Sammy zelf op de steelgitaar.

Knockdown Dragout is een aardig rocknummer met Kid Rock en met het bekende splijtende gitaarwerk van Joe Satriani. Ramblin’ Gamblin’ Man en Bad On Fords And Chevrolets klinken ook niet onaardig maar niets nieuws onder de Californische zon. Margaritavilla is een heerlijk loom nummer in Mexicaanse stijl en All We Need Is An Island is echt een hoogtepunt met de begaafde Heart gitariste en zangeres Nancy Wilson, die met Sammy prachtig samenzingt, en Grateful Dead drummer Mickey Hart in glansrollen. En prachtig nostalgisch pedal steelgitaarwerk van Dave Zirbel, die ook nog ‘Tahitian’ ukelele speelt. Op Going Down keert Sammy weer terug naar zijn roots: onvervalste rock!

Kortom: Een best leuke CD  met aanstekende muziek, waarbij je hoort dat er met overgave en plezier gespeeld wordt. De nummers waar Sammy buiten de door hem gebaande paden gaat zijn het interessantst op deze gevarieerde maar ook wat onsamenhangende CD.

01 Winding Down
02 Not Going Down
03 Personal Jesus