Recensie: Sam & Dave – Stax Classics

Sam & Dave – Stax Classics
Format: CD / Label: Stax Records
Releasedatum: 19 mei 2017

In de prachtige “Stax Classics” serie is het dit keer de beurt  aan het meest energieke soulduo, dat er ooit bestaan heeft, Sam & Dave. Sam Moore en David Prater werden in 1965 getekend door het fameuze Atlantic label, dat ze al snel doorschoof naar Stax Records. Hier kwamen zij onder de vleugels van het songwriters duo Isaac Hayes en David Porter. Vele pracht hits waren het gevolg. Door hun ongebreidelde energie kreeg het duo als snel de bijnaam “Double Dynamite”. Ondanks het feit dat ze elkaar privé niet konden luchten of zien vormden zij op het podium een stomende soul act. Rauwe zang en dynamische danspasjes waren een onderdeel van hun act.
Het mooie is dat hun nummers uit de jaren 60 nog steeds als een huis overeind staan. De energie spat er nog steeds van af.

Natuurlijk komen de grote hits hier ook aan bod. Hold On, I’m Comin’ blijft een onweerstaanbaar funky nummer waarin het duo hun bijnaam alle eer aan doet. Ondersteund door de soepel swingende Booker T en zijn MG’s en de Mar-Keys horns. Sam & Dave vullen elkaar feiloos aan met hun rauwe, dynamische zang.
Soul Man was hun grootste hit en ook dit nummer blijft moeiteloos overeind. Wat een power en energie!! En die lekker priemende speldeprikjes van Steve Cropper maken het nummer helemaal af. I Thank You werd ooit gecoverd door The Fabulous Thunderbirds. Het origineel is een loom swingend funky nummer met Booker T. Jones op de funky clavinet en Donald “Duck” Dunn op de stug door pompende bas.
Soothe Me was een iets minder grote hit waarin het duo aantoont ook in een emotionele soul song hun mannetje te staan. When Something Is Wrong With My Baby is hun mooiste ballad ooit. Zo breekbaar en emotioneel! Booker T en zijn MG’s onderscheiden zich hier door prachtig ingehouden begeleiding. You Don’t Know Like I Know is nog een grote hit waarbij de zang vreemd genoeg naar de achtergrond is gemixed.
Don’t Knock It is minder bekend. Een loom swingend soul nummer met een ogenschijnlijk makkelijke groove. I Can’t Stand Up For Falling Down is nog eenvoorbeeld van het feit dat Sam & Dave ook de ballads prima aan konden. Dit nummer werd ooit gedaan door Elvis Costello en zijn Attractions. You Got Me Hummin’ gaat weer op de funky toer met prachtige orgel stoten van Booker T. A Place Nobody Can Find is een vrij onbekend nummer. Een bluesy voortswingend soul nummer met een onweerstaanbare drive. Said I Wasn’t Gonna Tell Nobody is een hoekig voortstampend soul nummer met de power horns van the Mar-Keys in de hoofdrol.
Afgesloten wordt er met de hit I Take What I Want, een stomende soul dancer.

In 1970 ging het dynamische duo uiteen. Ze kwamen nog wel een paar keer bij elkaar maar de succesjaren konden niet geëvenaard worden.
Prater stierf in 1988 bij een auto ongeluk.