Recensie: Ryley Walker – Deafman Glance

Ryley Walker – Deafman Glance
Format: CD – LP – Digital / Label: Dead Oceans
Releasedatum: 18 Mei 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

Wat zou Ryley Walker vinden van de eeuwige vergelijking die wordt gemaakt met Tim Buckley?  Is het een eervolle overlapping of bloedirritant toeval? Walker is een artiest die zijn eigen sound heeft maar ergens lijkt de geest van Tim Buckley toch in hem rond te waren. De manier van zingen klinkt iedere keer als de legendarische zanger uit de jaren zestig. Al bereikte nooit Buckley de zware, duistere sfeer die Walker hier uitspreidt.

Het geluid op ‘Deafman Glance’ bestaat uit golven van gitaar en drums die op je afrollen, de sfeer is er een van lijden,verdriet en wanhoop. Zo ergens tussen de gemoedstoestanden die Neil Young ten tijde van ‘On The Beach’ opriep of John Martyn op diens ‘Solid Air’. Het bloedstollende sfeertje komt doordat de muziek een bepaalde stilte in zich heeft. Het kale geluid van gitaargolven en percussie is zo kaal dat de ruimte tussen de noten het geheel als het ware invult. Ergens is er wel een licht gebrek aan dynamiek of memorabele melodieën, hierdoor schuift de plaat als een soort van soundscape voorbij. Woest en desolaat maar te zeer een geheel.

Als de laatst overgebleven mens (of troubadour) doet Ryley Walker verslag vanaf het einde van de wereld, de verschroeide aarde die overblijft na foute keuzes nadat de duisternis valt. Eenzaam en alleen achtergebleven voelt de muziek qua sfeer meer als een band als Editors dan echte blues zoals John Lee Hooker of B.B King dit maken. Dezelfde muziekstijl maar dan in een nieuwe eenentwintigste eeuws jasje, gegarandeerd niet voor puristen die het enkel blues vinden als het een zes-achtste maat heeft.

Terechte vergelijking of niet. Zoals Tim Buckley eind jaren zestig zijn eigen weg ging door radicaal te kiezen voor de muziek die hij wilde maken, gaat Ryley Walker ook zijn eigen alsmaar duister wordend muzikaal pad.
Een van de meest fascinerende platen van 2018.

01. In Castle Dome
02. 22 Days