RvB – Jumpin’ & Humpin’
Format: CD – Digital / Label: El Toro Records
Releasedatum: 25 januari 2019

De Oekraïne plaatst zich in één klap op de bluesmap door dit debuutalbum van de band RvB uit Kiev. Een band, die zich heeft toegelegd op het reproduceren van het authentieke, swingende geluid van de 50’s rhythm & blues waarbij je moet denken aan het geluid van artiesten als Roy Brown, Wynonie Harris of Little Richard. En het mooie is, dat deze band dit moeiteloos doet met een weergaloos swingend resultaat!

De band bestaat uit Alexandr Remez (zang, gitaar). Tony Redfield (contrabas), Alex Filippenkov (ritmegitaar), Anatolii Tkachj (drums) en ene Samm op de saxofoon.

Ze knallen er gelijk goed in met Over And Over Much, een lekker 50’s klinkende mix van rhythm & blues en rockabilly, compleet met knorrende saxofoon, die ook verantwoordelijk is voor een scheurende solo. De single van het album, You Don’t Care, is een wilde, haast garagerock-achtige rhythm & bluesswinger, die al gelijk begint met uitzinnig gekrijs.
Daarna gaat het nummer als een luie, broeierige shuffle verder met een hoekig stotende ritmesectie en wilde Little Richard-achtige zang. Jumpin’ & Humpin’ is een authentiek klinkend 50’s nummer, dat warm stotend voorbij swingt met knallende gitaarsolo’s en een knorsaxsolo. Drum Beat is een nummer dat als een mengsel van “Tequila” (The Champs) en “Alley Oop” (The Hollyood Argyles) klinkt en waarin het geluid van The Coasters ook niet ver weg is.
De felle hoekige swing van Guitar Shop Groove zit daarna overduidelijk in de hoek van Wynonie Harris en Roy Brown. De slappende bas van Tony Redfield staat centraal in het “See You Later Alligator”-achtige Back On The Road Again met een doordringende sax en jungle drums. Move Smoothly klinkt net zo hoekig als Chuck Berry’s “Nadine” met een “At The Hop” (Danny & The Juniors)-achtige melodie. Van dit nummer ga je vanzelf wel “Smooth” moven! Mr. Vecher is een heerlijk luchtig swingend rhythm & blues nummer in de Oekraïense taal, hetgeen eigenlijk niet eens opvalt.
I Picture A World lijkt door het basintro als een “Stand By Me”-achtig nummer te beginnen. Het nummer heeft sowieso hetzelfde luie geluid, dat ook aan een langzamere versie van Sam Cooke’s “Let’s Have A Party” herinnert. DJ’s Nightmare is een prima swinger met rauw bluesy gitaarerk en een onweerstaanbare swing. Het nummer handelt over een DJ party waarbij niemand danst, hetgeen hier echt niet gaat gebeuren!
Na de Little Richard-achtige swinger Devil Came This Morning is het alweer tijd voor de afsluiter, I Finished. Een nummer met een “Wooly Bully”-achtig ritme en een rauw garagerock geluid.

Deze Oekraïense band mag door de liefhebbers van heerlijk swingende 50’s rhythm & blues absoluut niet gemist worden.

01. Over And Over Much