Ruthie Foster – Let It Burn

Format: CD/ Label: Blue rose records/ Release: 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Frank van Engelen

De uit Texas afkomstige Ruthie Foster heeft al een zeer imposante loopbaan inmiddels achter zich gelaten, en als we haar naam horen, dan zijn regelmatig de oren gespitst. Deze dame staat bekend om de veelzijdigheid die ze in zich heeft. Opgegroeid met de tonen van o.m. Aretha Franklin en zoals het de meeste betaamd, zingend in een kerkkoor in the early day’s, dan kan je heel veel Gospel, Blues en jazzy invloeden verwachten. Ruthie heeft vooral ook heel veel Folk and Soul in zich kan ik U melden. Steeds meer maakt zij platen die deze ingrediënten meer voor het voetlicht brengen, en tot zeer verassende schijven leiden de afgelopen jaren, welk ook bij de pers niet ongemerkt voorbij gaan.

Ruthie heeft ook al de nodige prijzen in de wacht gesleept zoals in 2011, winnares van de Koko Taylor Blues Award, in 2010 voor haar The Truth According een Grammy nominatie. Deze schijf werd echt heel hoog gewaardeerd, en ook door de schrijver van dit verhaal.  Foster deelt ook regelmatig het podium met andere artiesten als Warren Haynes en is een zeer geziene gast op de nodige festivals in New Orleans o.m.

Altijd laat Foster in haar albums haar voorliefde voor de kerk klinken, maar in dit nieuwe album genaamd Let it Burn horen we heel veel New Orleans power klanken, die er niet om liegen. Dit album heeft echt  het predicaat hiervoor, want behalve dat het in New Orleans is opgenomen in de Piety Street Studio’s, heeft zij zich dit keer weten te omringen met het beste van de Funk van New Orleans. Op dit album is haar band niet mis kan ik U zeggen want een aantal komen er uit de legendarische Meters dus maak je borst maar nat:

George Porter- Bass gitaar, Russel Battiste-drums, Dave Easley-gitaar, James Rivers-saxofoon Ike Stubblefield-hammond. Dit zijn mensen die echt een status hebben waar je U tegen zegt. Dan zijn er nog een paar speciale gasten ook op dit album. Wat te denken van de mannen die de kerkgezangen zelf in hun hart hebben gegrift:The Blind Boys Of Alabamba en ook William Bell. Uit dit kunnen we afleiden dat we een album gaan horen wat zeer swingend is jawel dat is het ook, en vooral vreselijk goed want Foster zingt werkelijk ook nog eens de sterren van de hemel, dan weer ingetogen dan weer fel van leer trekkend. De sound is geweldig en ademt de sfeer uit van The Real New Orleans Vibe.

Als je dan bedenkt dat dit album voornamelijk covers bevat van vooral niet de minste en die dan ook nog een zo eigengereide uitvoering krijgen, dan kan je maar 1 ding concluderen. We hebben hier met een wereldalbum te maken.

Laten we eens even wat tracks onder de loep nemen dan, en het zijn er maar liefst 13 dus.

Welcome opent dit album met een ballade in een New Orleans funky outfit met pracht koortjes er in gebracht door jawel The Blind Boys. Set Fire To The Rain van jawel Adele, krijgt en zeer verassende uitvoering, maar klinkt ingetogen.

This Time, origineel van Los Lobos, is een funky soul stuff achtige Ballade met het Meters effect die prachtig klinkt qua baalde maar ook die koortjes en onderliggende toetsentapijtjes. You Don’t  Miss Your water, wie kent het niet, krijgt gewoon weer een prachtversie ala Miles Davis All Blues. Jazzy touch dus .

De kerk horen we luid en duidelijk in Lord Remember Me, een nieuw nummer, en dat is echt zo vreselijk mooi, bloedstollend bijna. Ring Of Fire van Johnny Cash krijgt een jazzy zwoel jasje aangemeten(je moet maar durven) en deze track is absoluut een van de hoogtepunten van deze schijf. Een hele mooie ballade vorm is dit geworden dus luister en huiver zelf maar.  Op dit album staat nog een nieuw nummer: “Aim For The Heart”, een bluesey Funky track met een werkelijk prachtig zingende Foster die heel veel soul in haar donder heeft ook nog eens. Dan, It makes No Difference van The Band; een bloedstollende ballade en prachtig weer gegeven op haar eigen manier. Ja, Long Time Gone is ook al zo apart gedaan, en lijkt heel veel Gospel in zich te hebben. Dat kan ook niet anders als de gebroeders weer van zich laten horen van Alabamba. Het klinkt dan ook heel anders dan van de grote C.S.N.Y..maar wel erg goed ook. 2 Covers die je zelf mag ontdekken zijn van John Martin en  van de man van If i had a hammer- Pete Seeger?

Titanic is een bluesey gospel en gaat natuurlijk over die ramp, maar oh wat mooi weer, en weer de mannen van Allabamba. Het album sluit af, met een bonus track Truth. Dit is een New Orleans funky track in Optima Forma en pure Funky stuff dus, waarin Foster zich heel erg thuis voelt. Je hoort als je dit album hoort af en toe vleugjes van Cassandra Wilson voorbij komen.

Ja, vrienden deze Ruthie Foster gooit hoge ogen met dit album denk ik en het prijzenkastje van haar zal snel aangevuld worden, daar ben ik wel zeker van. Wat is dit een wereldplaat, Kopen dus in groten getale als je van Soul, Funk, Blues en Jazz houdt, en natuurlijk de geweldige en  verrassende strot van Foster, heerlijk!!!!

01. Welcome Home
02. Set Fire To The Rain
03  This Time