RUSTY APOLLO

RUSTY APOLLO – OH YEAH!
Format: CD / Label: Big Records
Releasedatum: Mei 2015

Tekst: Jeroen Bakker

Het plan om ‘iets met bluesmuziek te gaan doen’ lag er al enige tijd maar vorig jaar hebben Mike Meijer en Michiel van Leeuwen ook daadwerkelijk daad bij het woord gevoegd. Samen met gitaristen Rogier van der Ploeg en Onno Voorhoeve werd een schat aan muzikale ervaring binnengehaald en dan hebben we het over Kim Snelten, met afstand de beste bluesharpist van het westelijk halfrond en degene die hoogstpersoonlijk de Nederlandse blues-scene in de jaren negentig nieuw leven inblies, nog niet gehad. Als begeleiders in diverse bands waren deze muzikanten ooit te zien in Gruppo Sportivo, Jack of Hearts, Raggende Manne, Drippin’ Honey, Blue Murder of Gigantjes. ‘Eigen muziek’ hadden ze wel genoeg gemaakt. Het idee was nu om bestaande nummers helemaal naar eigen hand te vertolken en dan voornamelijk materiaal uit de rijke blueshistorie. Dat je dan bij grote namen als Howlin’Wolf, Jimmy Reed en John Lee Hooker uitkomt is niet zo vreemd en dat er ook composities van Willie Dixon tussen zitten al helemaal niet. Hoewel de keuze voor een Smoke Stack Lightning, Back Door Man of I’m Going Down misschien niet de meest verrassende is, kunnen we dat wel zeggen over de uitvoeringen ervan. Zelf noemt de band het ‘psychedelische blues’ en wie zijn wij om deze muzikanten tegen te spreken. De op de jazz gebaseerde wijze van improviseren heeft tot een stijl geleid die tegenwoordig nog zelden gemaakt wordt. Het getalenteerde stel virtuozen weet iedere keer weer met deze ‘bluesraket’ veilig terug te keren op de basis. Volgens ingewijden zijn de opnamen in een moordend tempo tot stand gekomen. Sommige takes zijn na de eerste keer al gebruikt voor het eindprodukt. Het geeft maar aan met wat voor muzikanten we hier van doen hebben.

Met de release van ‘Oh Yeah!’ is het bewijs geleverd dat blues op een eigentijdse manier gereproduceerd kan worden zonder dat het authentieke karakter en de herkenbaarheid verloren gaat. Prachtplaat dit en nu maar lekker live gaan checken in het land!

1. I’m Going Down (Don Nix)
2. I’m Going Upstairs (John Lee Hooker)
3. Mellow Down Easy (Willie Dixon)