Recensie: Ruff As Stone – Put Your Smile On

Ruff As Stone – Put Your Smile On
Format: CD – Digital / Label: Bosworth Recorded Music
Releasedatum: 20 april 2018

Dit album maakt mij nieuwsgierig naar het volgende album van de band Ruff As Stone uit Londen. Benieuwd omdat ik nieuwsgierig ben hoe deze band zich gaat ontwikkelen. En dat kan twee kanten op gaan. De band kan kiezen voor het gepolijste veilige rockgeluid dat op een aantal nummers op dit album te horen is of de band kan bereid zijn om een volgende keer een meer brutaal, feller en harder geluid neer te leggen. De band ontstond in 2009 na een jamsessie en bestaat uit zanger Austin Howard, gitarist Lutz Kunkel, bassist Rob Tree en drummer Tobias “T-Bone” Kunkel.
Hun geluid op dit album schommelt heen en weer tussen invloeden als Living Colour, Aerosmith, Lenny Kravitz en Seal.

Ze openen met een moderne versie van Solomon Burke’s klassieker Cry To Me dat in hun handen als een mix van Lenny Kravitz en Living Colour klinkt. Austin Howard is neergezet als de “zwarte Mick Jagger. Dat hoor ik in zijn tem absoluut niet terug. Wel grote overeenkomsten met de stem van Living Colour’s Corey Glover. Daarna volgt Lips Are For Kissing, een rauw pompende rocker a la Aerosmith. Een lekker opwindend nummer. De band vertilt zich tweemaal aan een cover. Allereerst coveren zij de discofunk hit Everyone’s A Winner van Hot Chocolate. En die klinkt hier als een broeierig Living Colour nummer dat echter het origineel bij lange na niet overtreft.
De tweede cover is Black Is Black, een 60’s hit van de Spaanse band Los Bravos. De band probeert dit nummer een meer rock-achtig gezicht te geven, hetgeen maar ten dele lukt. De 60’s hit lijkt zich gewoonweg niet te lenen voor een gejaagde Living Colour-achtige aanpak. De ballad Stand By You heeft een geluid dat doet terugdenken aan “Crying” van Aerosmith, wat dus inhoudt dat we hier te maken hebben met een vrij gepolijst nummer, dat zelfs richting Seal trekt. Ook Unconditional Love lijkt uit de Seal stal te komen. Een soulvol nummer, gepolijst maar wel hitpotent. Gelukkig weet de band ook nog wel te rocken in het stuwende Put Your Smile On waarin zanger Austin Howard zijn rauwere kant laat horen. Come Together rockt ook maar dan op een luiere en broeierige manier.
De afsluiter Midnight Stranger is een hoekig pompend rock- popnummer met Zucchero trekjes.

De band mag, wat mij betreft, op een volgend album wel wat meer vlammen. Dat geldt trouwens ook voor de productie. Ik ben ervan overtuigd dat deze zeer getalenteerde rockband op een volgende album eens lekker helemaal los gaat en hun rauwere rockkant aan ons laat horen.

01. Cry To Me
02. Lips Are For Kissing
03. Everyone’s A Winner