Recensie: Rory Gallagher – Photo-Finish

Rory Gallagher – Photo-Finish
Format: CD – LP – Digital / Label: Universal Records
Releasedatum: 8 maart 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

De titel van dit album is een flauwe woordspeling. Vlak voor de uiterste deadline wist Rory Gallagher dit album af te maken. Meligheid die hij in 1979 zou vervolgen met ‘Top Priority‘, het label had immers beloofd alle voorrang aan zijn muziek te verlenen.
Jarenlang leefde Rory Gallagher in de eindeloze cyclus van tournees en albums opnemen , een arbeidsethos dat erg vermoeiend bleek te zijn; er was na afronding van een project weer de opmaat voor het volgende. Om te zorgen voor nieuwe energie en inspiratie verkleinde hij zijn band tot een zogeheten power trio. De eenheid van drie muzikanten op bas, gitaar en drums zou vanaf dat jaar de kern van zijn muziek worden. De folk en jazz invloeden werden ingeruild voor meer snelheid en volume. Het pure blues landschap van de eerdere albums vervangen door de nieuwe muzikale landschap van de hardrock en new wave, een van de spaarzame momenten dat hij zich conformeerde aan het teken van de tijd.
De gehaalde eindstreep uit de albumtitel bleek een nieuw begin. De afbouw van bandleden bracht een mate van spaarzaamheid aan de liedjes, soms zijn de pure basiselementen genoeg om een verhaal te vertellen. De balans van harde en akoestische nummers werkt hier nog perfect, een combinatie die het album zeer luisterbaar maakt. Je wordt als luisteraar continu opgepompt en geremd. Missie geslaagd!

Als fan ben je niet graag kritisch over je idool maar dit album stipt een pijnpunt aan. Wijlen Rory Gallagher was niet altijd de beste wat betreft kwaliteitsbewaking! Albums werden tussen concerten in een aantal dagen opgenomen, veel tijd voor reflectie was er dus niet. Een euvel dat zich in de latere jaren ging openbaren. De meeste albums van hem uit de jaren tachtig zijn drammerig in hun tempo en opgefokt. Het drammerige van de pure rockalbums uit de jaren tachtig ontbreekt op ‘Photo-Finish’ gelukkig nog.

01. Shin Kicker
02. Brute Force And Ignorance
03. Cruise on Out