Recensie: Roosterhouse Gumbo Band – Let Out The Boogie!

Roosterhouse Gumbo Band – Let Out The Boogie!
Format: CD – Digital / Label: Daniel Engen Productions
Releasedatum: 1 augustus 32018

Je verwacht het niet maar deze Roosterhouse Gumbo Band komt niet uit het Zuiden van de USA maar uit Vestfold, Noorwegen. De band werd verleden jaar opgericht en bestaat uit Bjorn Ronneberg (zang, piano, harmonica, gitaar en cigarbox gitaar), SverreWith (gitaar), Jon Kristiansen (bas) en Bjorn Olafsen (drums).
Hun live in de studio opgenomen album staat boordevol (maar liefst vijftien nummers!) heerlijke blues en bluesrock.

De band gaat meteen swingend aan de slag in Don’t Leave Me. Een sompige shuffle met bijtend gitaarwerk en de bluesy zang en broeierig huilende harmonica van Bjorn Ronneberg. In Into The Night gooit de band het over de funky blues boeg in een warm groovend nummer met een Duke Robillard-achtig geluid. Het ouderwetse clavinet zorgt hier voor de extra funky touch. Slow Down is een pompende shuffle met een fel van zich af bijtende gitaar en pompende bronstige harmonica. Dit nummer zit in de Ronnie Earl/Duke Robillard hoek. Langzaam op stoom komende drums zetten de bluestrein van Buy Me A Ticket in beweging. Een loom rockend nummer met prima boogie piano.
Rhythm Of The River In The Rain is het soort slowblues dat wij maar al te goed kennen van bijvoorbeeld The Oscar Benton Blues Band of Barrelhouse. De piano zorgt voor een langzaam pompend ritme terwijl de gitaar subtiele licks neerlegt en ingetogen soleert. Red’s Brunettes And Blondes is een stomende New Orleans rhythm & blues rocker waarin de hele band als een tierelier swingt. Een uitbundige swinger met soepele boogiewoogie piano en strak roffelende drums. Bjorn stampt er op zijn piano vervolgens weer een strakke boogie uit in Too Much, maar al te graag gevolgd door de rest van de band met gemeen rauw gitaarwerk. In You Don’t Treat Me Like You Used To doet Bjorn zeer soulvol zijn beklag in een lui groovende shuffle waarin een warm orgel uiteraard zeer op zijn plaats is. Reaching For The Top is een Fats Domino-achtige luie rhythm & blues song met de huilende harmonica als extra element. De band klinkt in het soepel groovende Baby Listen als Omar & The Howlers wat ook geldt voor de rauwe lome bluesrock van Steps To The Moon.
Fishballs is een soort Noorse Tex Mex. Een lui swingend nummer waarin de visballen op een Los Lobos-achtige wijze worden aangeprezen. Het moet wel heel raar lopen als er een concertzaal bestaat, die niet helemaal op z’n kop gaat van de stomende rocker Whiskeydrinkin’ Woman. Een nummer op volle snelheid met uitzinnig rockende piano, brullende harmonica en priemende gitaar. De breekbare piano slowblues All The Beautiful In The World is van eenzelfde klasse als Joe Cocker’s “You Are So Beautiful” of “Guilty”.
Tot besluit perst de band er nog een smerig hard stomende boogie uit in Let Out The Boogie.

Ik kan deze band als kanshebber voor de 2018 jaarlijstjes noteren!

01. Don’t Leave Me